گوش به گوش آقای استاندار در کانون ناشنوایان کرمان

داود رجبی- داود میاندهی
گوش به گوش آقای استاندار در کانون ناشنوایان کرمان
استاندار کرمان در جمع مدیران تشکل های معلولان کرمان

داشت تلاش می‌کرد هرطور شده منظورش را به استاندار کرمان برساند که نیاز به شغل مناسب دارد و آنقدر با حرارت و تمنا، با تمامی مویرگ‌ها و چین و چروک‌های صورتش به همراه زبان اشاره این را ادا کرد که ما مانده بودیم چه مساله‌ای را می‌خواهد بیان کند.

وقتی که فرد کنار او، زبان اشاره معلول ناشنوای کرمانی را معنا کرد، تازه فهمیدیم درخواست شغل دارد؛ شغل مناسب می خواهد و بعد از آنکه تاکید کرد چرا شغل می خواهد، با تاکید موکد خطاب به محمدمهدی فداکار استاندار کرمان خواهش کرد این خواسته او فراموش نشود.

آری، معلولان هم عموما، هم می توانند کار کنند و هم به کار نیاز دارند؛ اتفاقا هزینه های معلولان بیشتر از سایر شهروندان عادی است اما چرا این گوی و میدان در کشور ما برای معلولان آنطور که باید نمی چرخد و تاکنون نچرخیده، معلوم نیست که فریادها را بر سر چه کسانی و کجاها باید فرود آورد.

نامش را متوجه نشدم و اصراری هم نکردم که جویا شوم؛ اصلا چه ضرورتی داشت یا دارد که مثلا درخواست یک شهروند دارای معلولیت را اینجا در فضای عمومی معرفی کنیم؛ اما آن لحظه درخواستش از استاندار با آن زبان بدن و اشاره، فراموش نمی شود؛ او می‌دانست که استاندار به احتمال زیاد زبان اشاره ناشنوایان را نمی‌داند ولی حتم داشت که فرد کناری منظورش را خوب ترجمه یا معنا می کند اما باز همانقدر آتشین و با نیاز، این درخواست را مطرح می کرد که نشان از عمق مشکلات، درخواست و نیازهایش داشت.

استاندار کرمان در حال و هوای مناسبت روز جهانی معلولان عصر شنبه ۱۹ آذرماه در جمع صمیمانه گروه های معلول استان کرمان حاضر شد و مسائلشان را شنید؛ با نماینده گروه‌های مختلف دارای معلولیت و مدیران انجمن‌های ناشنوایان، نابینایان، ضایعه نخاعی و اوتیسم نیز همکلام شد و وقت بسیاری گذاشت تا همه صحبت های آنان را بشنود.

واقعیت اینکه معلولان جزو اقشار بی‌ادعا و کم سر و صدای جامعه هستند که سعی می کنند پا به پای دیگر افراد جامعه به زندگی و کار بپردازند؛ هر چند مشکلات این جامعه عموما آنان را حتا در زیست روزمره با سختی روبه رو می کند که توجه و اقدام مسئولان و خیران را برای رفع نیازهای این قشر می طلبد؛ توجهی که فقط در کلام و مناسبت ها خلاصه نشود و در عمل نیز شاهد عملیاتی شدن آنها باشیم.

معلولان هر چند به لحاظ ظاهری شاید نسبت به دیگر اقشار جامعه از توانایی کمتری برخوردار باشند، اما بسیاری از آنان با اراده و پشتکار توانسته اند نقص عضو خود را نادیده بگیرند و در حوزه های مختلف به موفقیت های فروانی برسند؛ همین موضوع اهمیت نقش این قشر را در مناسبات اجتماعی بیش از پیش نشان می دهد.

گرچه امروز نگاه افراد به معلولان دیگر مانند گذشته نیست و یک فرد معلول در جامعه حقوق و احترامی مثل سایر شهروندان دارد و این روند نیز رو به بهبود است اما هنور مسائل فراوانی مانند اجرا نشدن قانون حمایت از معلوان بویژه در اشتغال، مناسب نبودن فضای شهری و بالا بودن هزینه های پزشکی برای این قشر، در مسیر زندگی یک فرد معلول وجود دارد که مانع از روند عادی زندگی و پیشرفت او می شود.

بازدید عصر روز شنبه استاندار کرمان از کانون ناشنوایان استان، بهانه ای شد تا از نزدیک با بخشی از جامعه معلولان دیدار داشته باشیم و صحبت ها، نظرها و پیشنهادهای آنان را از نزدیک بشنویم؛ البته خواسته های این قشر شریف و مظلوم بارها گفته و تکرار شده که بخشی از آنها هنوز لاینحل مانده است.

ساختمان کانون ناشنوایان استان کرمان در بلوار سیدی شهر کرمان واقع شده و مربوط به حدود ۵۰ سال قبل و بخشی از یک بنای موقوفه است که به گفته دبیر این کانون مشکلات و نواقصی دارد که باید برطرف شود.

گوش به گوش آقای استاندار در کانون ناشنوایان کرمان

کانون ناشنوایان در این مرکز خدمات متنوعی به این قشر جامعه معلولان ارائه می دهد و قسمت های کارگاهی، مددکاری، مشاوره و غیره به امور و مشکلات روزمره ناشنوایان می پردازد؛ مسئولان و اعضای کانون مشتاقانه از حضور مدیر عالی دولت در استان و همراهان وی استقبال کردند.

پس از بازدید مختصر و آشنایی با قسمت های مختلف کانون ناشنوایان، استاندار کرمان پای صحبت های مسئولان کانون نشست؛ البته باید ناشنوایان را حداقل در کرمان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه معلولان دانست، زیرا اغلب آنان حتی در بیان و به زبان آوردن خواسته ها و گلایه های خود دچار مشکل هستند و از نظر ساختمان کانون نیز مشکلاتی دارند.

خدمات دهی تخصصی کانون ناشنوایان کرمان

دبیر کانون ناشنوایان استان کرمان در این دیدار گفت: ناشنوایان کرمانی مظلوم واقع شده اند، زیرا برای سایر اقشار معلول ساختمان و مکان مناسب وجود دارد، اما این قشر اخیرا در این مکان استقرار یافته اند که برای تجهیز و آماده سازی آن ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم و توانی برای هزینه بیشتر نداریم.

عباس انجم شعاع افزود: ناشنوایان اغلب باید در محیطی قرار گیرند که با افرادی همانند خود در ارتباط باشند و حتما باید فضای مناسب در اختیار ناشنوایان قرار داشته باشد.

وی با باین اینکه در این مرکز ۶۰۰ عضو ناشنوا پذیرش شده اند تصریح کرد: ساخت سالن برای انجام مراسم و جشن ها، ایجاد فضا برای نمایش و فروش تولیدات ناشنوایان و فضای سبز مناسب از جمله خواسته هایی هست که انتظار داریم از طرف استانداری پیگیری شود.

انجمع شعاع تاکید کرد: این مرکز محلی برای خدمات دهی تخصصی به ناشنوایان است که علاوه بر استان کرمان از سایر استان های دیگر نیز پذیرش دارد.

در این میان شاهد درخواست یکی از ناشنوایان نیز بودیم که درخواست شغل داشت.

پس از آن نشست صمیمانه استاندار با نماینده گروه‌های مختلف دارای معلولیت و انجمن‌های ناشنوایان، نابینایان، ضایعه نخاعی و اوتیسم نیز از دیگر برنامه ها بود.

گوش به گوش آقای استاندار در کانون ناشنوایان کرمان

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا