چشمه ای که گردشگران را جذب روستا می کند

روستای گزک با چشمه سار زیبایش یکی از مکان‌های خوش آب و هوا در شهرستان راور است.

 این روستا در بخش کوهساران شهرستان راور قرار دارد و باغ‌های میوه در کنار درختان کوهستانی طبیعتی زیبا در این منطقه به وجود آورده است که دل هر بیننده ای را می رباید. 

اکبر ادب نژاد دهیار روستای گزک می گوید: تابستان‌ها این روستا یکی از مناطق ییلاقی شهرستان راور است، طبیعت سرسبز و کوه‌ها و بیابان‌های بی نظیر و دیدنی، این روستا را در بین روستا‌های منطقه بسیار دیدنی کرده که باعث جذب گردشگران زیادی نیز می‌شود.

ادب نژاد افزود: شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد و معماری خانه‌های روستا قبل از زلزله به صورت کاهگلی با سقف‌های گنبدی زیبا بود.

ادب نژاد اظهار کرد: روستای گزک، به لحاظ تاریخی قدمت دیرینه‌ای دارد.

وی گفت: وجود چشمه‌ای در این روستا از گذشته تا کنون بر رونق و اهمیت این منطقه افزوده است.


کوه‌هایی پر از گیاهان دارویی ومعطر

دهیار روستای گزک گفت: کوه‌های این منطقه مملو از گیاهان دارویی است ودر بهار و تابستان کوهنوردی دراین کوهها لذتی عجیب دارد. 

وی زیره، آنغوزه شیرین وتلخ، آویشن،گیاه هنگ و کلپوره را از گیاهان دارویی خاص این منطقه عنوان کرد.

سنگ چیل های شیدا!!؟ 

ادب نژاد گفت: کمی بالاتر از روستای گزک به طرف مرقد ابراهیم ادهم در کنار این روستا بیابانی است که سنگ چیل‌ها معروف چیل‌های شیدا در دشت به فراوانی دیده می‌شوند که چشم اندازی زیبا را در این منطقه به وجود آورده که هر ساله باعث جذب گردشگران زیادی در این منطقه نیز می‌شود.

دهیار روستای گزک افزود: در این منطقه ۶ عدد برج تاریخی وجود دارد که متاسفانه به ثبت  نرسیده اند؛ که یکی از آنها که دقیقا در وسط روستای گزک قرار دارد در زلزله‌ سال ۹۶ مقداری تخریب شد که امید است با همت مسئولین میراث فرهنگی این بنا بازسازی شود.وی افزود: زندگی مردم روستای گزک قبلا به شکل عشایری وبا ییلاق  و قشلاق بوده است.ادب نژاد با بیان اینکه قبلا در این منطقه لوت نمکزار بوده، گفت: این روستا راه قافله‌ای جداگانه به طرف شهداد بیرجند داشته است.

معدن مس با ذخایر بالا

 معدن مس گزک از لحاظ تقسیمات کشوری در استان کرمان، در شمال شهر کرمان و جنوب شرقی راور، در بخش حرجند در روستای گزک واقع شده است. 

فاصله محدوده معدن تا مرکز استان (شهر کرمان) در حدود ۸۵ کیلومتر است، نزدیک‌ترین روستا به محدوده معدن، روستای گزک می‌باشد که در جنوب غربی آن واقع شده است.

مساحت این محدوده اکتشافی ۳۵ کیلومتر مربع و مساحت معدن طبق پروانه بهره برداری ۷.۳۹۰ کیلومتر مربع می‌باشد و دارای مس از نوع سنگ میزبان رسوبی می‌باشد.

این معدن که هم اکنون در حال استخراج است دارای سنگ شکن اولیه از نوع فکی می‌باشد. علاوه بر مس، سنگ لاشه‌ای به نام تافک جهت ویلاسازی در این محدوده موجود است که در حال حاضر در حال بهره برداری می‌باشد.

چشمه ای به خنکای بهار
یکی از جاذبه‌ های معروف روستای گزک چشمه‌ آن است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

این چشمه که به دَرِ کَن معروف است اولین نقطه برای بازدید گردشگران است که زمانی به این روستا می‌آیند سراغ چشمه می‌آیند که آبی خنک از دل کوه می‌جوشد و در کنار این چشمه چشم اندازی زیبا از باغات سرسبز وجود دارد.

در محوطه‌ بیرونی  این چشمه هرساله هیئت‌های مذهبی در روز تاسوعا و عاشورا به عزاداری میپردازند.

مردم این روستا در کنار کشاورزی و دامداری به صنایع دستی مانند قالی و پته، کارگاهی مانند بلوک زنی و تعمیرگاهی و همچنین آسیاب نیز می‌پردازند.

اکبر ادب نژاد افزود: در این روستا به تازگی نانوایی دولتی، اما با نوع پخت نان محلی افتتاح شده است زیرا بعضا افراد مسن روستا یا گردشگران نیازمند نان بوده که توانایی پخت نان ندارند. 

نان محلی روستای گزک در این منطقه نیزمشهور است که توسط خانمی که از اهالی این روستا است پخته و توزیع می‌شود. 

وی بیان کرد: در این روستا ۵۱ هکتار زمین زراعی و ۳۴ هکتار نیز باغی است؛ که گندم، جو از محصولات زراعی و انار نیز از محصولات باغی روستا گزک است. 

روستای گزک در ۸۰ کیلومتری کرمان بخش کوهساران دهستان حرجند شهرستان راور نیز می‌باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا