لحظه‌نگاری ایرنا درباره حادثه روز پنجشنبه کرمان

سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

کرمان- ایرنا- حضور مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های آذربایجان شرقی و تهران در بالگردی که در بافت کرمان سقوط کرد هنوز هم برای خیلی‌ها با علامت سئوال همراه است؛ حال آنکه مدیران وزارت ورزش در گردهمایی سراسری در کرمان بودند که پس از آن شماری از آنان عازم شهرستان های رابُر و بافت شدند.

اتفاق تلخ سقوط بالگرد در استان کرمان و جانباختن یک نفر و مصدومیت ۱۸ نفر از جمله وزیر ورزش و جوانان در حالی از روز پنجشنبه چهارم اسفند به تیتر یک رسانه‌های خبری تبدیل شد که همچنان از چند و چون دقیق ماجرا و علت سقوط اطلاعات رسمی منتشر نشده و پرسش‌های زیادی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

وزیر ورزش در این حادثه دچار ضربه مغزی شده بود که علائم وی پایدار است و همچنان در حال مداوا قرار دارد؛ اما اسماعیل احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارتخانه ورزش و جوانان که از نیروهای جهادی و بسیجی به شمار می رفت در این حادثه به علت شدت جراحت ها جان باخت و مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان نیز حال نامساعدی دارد. همچنین مدیران کل ورزش آذربایجان شرقی و تهران نیز که خطر از آنان رفع شده، در کرمان تحت درمان هستند. سایر مصدومان حادثه حالشان مساعد گزارش شده است.

آنطور که نماینده مردم بافت، رابر و اُرزوئیه در مجلس گفته بود قرار بوده وزیر ورزش و همراهان بعد از بازدید از چند پروژه در این شهرستان ها عازم بندرعباس شود تا از آنجا از طریق فرودگاه به تهران بازگردد.

نحوه وقوع حادثه نیز براساس فیلم های منتشر شده و سخنان حاضران در صحنه اینطور بوده که بالگرد پس از آنکه از رابر به سمت بافت پرواز می کند، در ورزشگاه بافت یکبار برای نشستن به زمین نزدیک می شود اما دوباره بلند می شود و پس از آنکه چندنوبت می چرخد با فاصله به زمین اصابت می کند.

اما درحالی همچنان درباره چرایی این وقوع حادثه حرف و حدیث هایی بر سرزبان هاست که امروز رییس کل دادگستری استان کرمان نیز گفته که پرونده قضایی برای حادثه تشکیل شده و خارج از نوبت رسیدگی می شود.

صرفنظر از چرایی وقوع حادثه که باید منتظر ماند پس از بررسی های فنی بویژه استفاده از اطلاعات جعبه سیاه بالگرد، نتایج اعلام شود اما آنچه بیشتر در این زمینه بیان می شود از نقص فنی سخن به میان می آورند زیرا مسئولان می گویند وزش باد در بافت آنقدری نبوده که بخواهد چنین حادثه ای را شکل دهد. همچنین گفته می شود تعداد سرنشینان بالگرد آنقدر نبوده که وزن زیاد تر از ظرفیت بالگردی را داشته باشد که امکان جابه جایی دستکم سه تُن اقلام امدادی هلال احمر را داشته است.

حالا و در شرایطی که برخی افراد در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی حرف و حدیث هایی را درباره چرایی استفاده از بالگرد هلال احمر برای چنین ماموریت هایی به زبان آورده اند، باید منتظر ماند تا مسئولان قضایی که برای حادثه پرونده قضایی تشکیل داده اند نتایج بررسی های همه جانبه و کامل خود را در این زمینه ها اعلام کنند اما اینکه حادثه چطور شکل گرفت و ابعاد آن چه بود در گزارش جمعبندی ایرنا از نظر شما به شرح زیر می گذرد:

۳۰ بهمن امسال زمزمه آمدن وزیر ورزش و مدیران کل ادارات ورزش و جوانان سراسر کشور به کرمان برای شرکت در گردهمایی مدیران، معاونان توسعه مدیریت منابع و ذیحسابان ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های سراسر کشور شنیده شد؛ در همان روزها مدیران ورزشی استان کرمان بر برگزاری این همایش از سوم تا چهارم اسفند تاکید کردند.

طبق برنامه‌ریزی مسئولان ورزشی کرمان، گردهمایی مدیران، معاونان توسعه مدیریت منابع و ذیحسابان ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های سراسر کشور با هدف ایجاد وحدت رویه و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تجربه‌ها و همین‌طور ایجاد و گسترش ظرفیت‌ها در روز سوم اسفند با حضور برنا فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ورزش و جوانان در کرمان آغاز شد.

آنطور که مدیرکل ورزش و جوانان کرمان در آیین افتتاحیه این گردهمایی گفته بود هدف میزبانی کرمان از مدیران ورزشی انتقال تجربیات و کمک به ظرفیت هم‌افزایی و توسعه ورزش کشور بود.

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

اما نخستین روز گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور در کرمان به آیین افتتاحیه ختم نشد و در همان روز حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در سفری به شهرستان‌ سیرجان با همراهی مسئولان ورزشی استان و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی سه طرح ورزشی(سالن ورزشی گهر روش، کمپ تخصصی تمرینی دو میدانی قهرمانی گل گهر و سالن تیراندازی گل گهر) این شهرستان را افتتاح کرد تا خبرهای امیدوارکننده ورزشی بیشتری را این روزها بشنویم.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

چهارم اسفند روز اختتامیه گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور در کرمان علاوه بر وزیر ورزش و جوانان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز به همراه شماری از نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان از جمله استاندار حضور داشتند.

تصمیم هایی در گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور گرفته شد و هر کدام از مسئولان مسائلی پیرامون ساماندهی وضعیت ورزش ارائه کردند و از لزوم اتفاقات مختلف در مجموعه ورزش گفتند؛ وزیر ورزش و جوانان نیز در این گردهمایی با اشاره به دستور رییس جمهور گفت: ۱۰ هزار مکان ورزشی آماده برگزاری جشن‌های ازدواج جوانان کشور شده است.

میثم لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم به لزوم ایجاد فضای ورزش خانوادگی تاکید کرد و شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم خبر از دستور کار خارج شدن برنامه استیضاح وزیر ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی داد.

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

اختتامیه چهار ساعته گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور در کرمان در حالی به پایان رسید که طی این نشست توزیع نامتوازن تیم‌های ورزشی استان کرمان، نداشتن عدالت در ورزش، نیاز ورزش بانوان به حمایت و ضرورت استعدادیابی، حضور وزیر ورزش در زادگاه شهید سلیمانی، تلاش برای توازن ۵۳ تیم لیگ برتری کرمان هم از سوی استاندار کرمان، نمایندگان کرمان و بافت و مدیرکل ورزش و جوانان کرمان مطرح شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

در همان روز اختتامیه گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور در کرمان، صمدالله محمدی نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی خبر داد که وزیر ورزش به شهرستان های حوزه انتخابیه وی که زادگاه شهید سلیمانی است، سفر می کند.

اما باوجود آنکه برخی همزمان می گفتند هنوز سفر وزیر به بافت و دو شهرستان دیگر قطعی نیست در نهایت اعلام شد که این سفر انجام می شود و سجادی از پروژه‌های ورزشی این سه شهرستان بازدید خواهد کرد تا نیازهای ورزشی آنها را نیز از نزدیک ببیند.

شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه از جمله مناطق بسیار پرظرفیت به شمار می رود که از بسیاری از زیرساخت های مهم و ابتدایی از جمله راه، امکانات ورزشی و فرهنگی درخور محروم است که در صورت توجه مقام های کشوری و ملی می تواند زمینه ساز توسعه در ابعاد بسیار قابل تاملی باشد.

طبق گفته مسئولان استان، به دلیل کمبود وقت و اینکه بازدید وزیر ورزش از سه شهرستان در نصف روز باید انجام می شد تصمیم گرفتته شده این سفر با بالگرد باشد و در نهایت وزیر ورزش بعد از اتمام سفر از طریق فرودگاه بندرعباس به تهران بازگردد.

لذا بعد از هماهنگی های اداری بالگرد حامل وزیر ورزش و ۱۹ نفر همراهان در اولین مقصد فرود خوبی در شهرستان رابُر داشت و بازدید از پروژه‌های ورزشی این شهرستان طبق برنامه انجام شد.

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

اما مقصد دوم وزیر ورزش به شهرستان بافت سرانجام خوبی نداشت و بالگرد وزیر و همراهانش حوالی ساعت ۱۶ روز پنجشنبه هنگام فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت درحالی که نزدیک به نشستن بود سقوط کرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

محمد امیرخانی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان در نخستین اظهارات درباره این سقوط به خبرنگار ایرنا گفته بود که این بالگرد از ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری حین فرود دچار سانحه شد و بالگرد سقوط کرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مشاهده برخی فیلم های منتشر شده و روایت شاهدان عینی و مصدومان حادثه هم حاکی از وضعیت غیرطبیعی بالگرد در حین فرود در شهرستان بافت بود و آنطور که غلامرضا سعادت خبرنگار استان کرمان و از سرنشینان این بالگرد می‌گوید: بالگرد موقع فرود(در زمین چمن شهرستان بافت) شروع به چرخیدن کرد و وضعیتش غیرطبیعی بود، فهمیدم که حادثه‌ای در حال رخ دادن است، چند ثانیه بیشتر طول نکشید و سرنشینان بالگرد همگی کف آن افتادند و بالگرد هم زمین خورد و بدنه‌اش جدا شد؛ بعضی‌ها توانستند در آن شرایط به سختی از بالگرد خارج شوند و من را هم با سختی از آن بیرون کشیدند.

طیبه هادی‌خانی هم خبرنگار حادثه دیده این بالگرد از لحظه وقوع این سانحه اینچنین می‌گوید: نزدیک بافت بودیم که بالگرد به مناطق مسکونی نزدیک شد و ارتفاع کم کرد؛ بالگرد در حال فرود بود که ناگهان چرخش تندی کرد و دوباره ارتفاع گرفت. چند دور دیگر هم چرخید و من دیگر متوجه نشدم که چه اتفاقی افتاد. از رابر تا بافت با بالگرد فاصله زیادی نیست. در راه همه نشسته بودند، چند نفر کمربندهایشان را بسته بودند و بقیه کمربند نبسته بودند، وقتی که بالگرد بعد از چند چرخش تند ناگهان سقوط کرد، ترسیدیم که مبادا بالگرد دچار آتش‌سوزی شود که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد.

خیلی زود خبر سقوط بالگرد وزیر ورزش و جوانان در شهرستان بافت به تیتر اول رسانه‌های داخلی تبدیل شد و حدود ۳۰ دقیقه بعد از اعلام نخستین خبر، در مصاحبه‌ای که خبرنگاران ایرنا مرکز کرمان با مسئولان استان داشتند اعلام کردند که براساس مشاهدات میدانی حال بیشتر مصدومان مساعد است و در بیمارستان بافت تحت درمان قرار دارند.

اما خیلی نگذشته بود که منابع بیمارستانی در بافت خبر دادند که مشاور وزیر ورزش و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه که در سانحه بالگرد مجروح بود درگذشت.

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

خبر شوک‌آور درگذشت اسماعیل احمدی عمق اتفاق سانحه سقوط بالگرد در شهرستان بافت را بیشتر نشان و نگرانی‌ها از سلامت سایر مصدومان بویژه شخص وزیر را افزایش داد.

اینجا بود که مردم و رسانه ها مشاهده کردند همه ظرفیت های درمانی استان بویژه در شهرستان های نزدیک به محل حادثه بسیج شد تا امدادرسانی با کیفیت و سرعت مناسب انجام شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

اما کم کم با رسیدن خبرهای تکمیلی روشن شد که حال وزیر ورزش آنچنان هم مساعد نیست و پزشکان اعلام کرده اند دچار ضربه مغزی و خونریزی مغزی شده است؛ محمد صابری رییس اورژانس کرمان همان پنجشنبه با بیان اینکه علائم حیاتی وزیر از جمله نبض، فشار خون و تنفس اینک استیبل(پایدار) است گفت که در مجموع ۱۸ نفر در سانحه بالگرد دچار مصدومیت شدند که سه نفر آنان شامل وزیر و مدیران کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و استان تهران حالشان مساعد نبود و درحال انتقال به مراکز درمانی کرمان هستند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بعد از انتقال وزیر ورزش و جوانان به بیمارستان شهید باهنر کرمان و با بررسی تخصصی‌تر پزشکان مشخص شد وزیر نیاز به عمل جراحی ندارد زیرا افزایش خونریزی مغزی نداشته است و رییس مرکز اورژانس کرمان هم با تایید این موضوع گفت که بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد وزیر ورزش خونریزی مختصر مغزی داشت که هرچند براساس نظر متخصصان نیاز به جراحی ندارد اما نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گزارش سانحه بالگرد حامل وزیر در بافت؛ از چندوچون تا پرسش‌های برجامانده

یک روز پس از سانحه سقوط بالگرد در حالی که رییس اورژانس کرمان وضعیت سلامت همه مصدومان سانحه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و همراهانش در بافت کرمان را نسبتا خوب ارزیابی کرد، در مورد شخص وزیر اظهارداشت که باوجود پایین بودن مختصر سطح هوشیاری، علائم حیاتی وی همچنان پایدار دارد.

صابری همچنین وضعیت مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان را ناپایدار دانست و گفت که میثم پاریزی به دلیل شکستگی دنده‌ها و فرو رفتن آنها در ریه هوشیاری کامل ندارد و اینک تحت درمان است و خیلی نگذشت که مسئولان درمانی استان وضعیت جواب‌دهی درمان مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان را طبق انتظارات ندانستند و از وخامت اوضاع پاریزی خبر دادند. همزمان اعلام شد که دیگر مصدومان رفع خطر شده اند اگرچه نیاز به عمل جراحی داشته باشند اما مشکل جانی آنان را تهدید نمی کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا