سخنگوی شورای نگهبان:

تعداد تایید صلاحیت شده‌ها برای انتخابات مجلس بیش از ۱۴ هزار نفر است

طحان نظیف گفت: تاکنون به ازای هر کرسی مجلس، ۴۸ نفر نامزد هستند در جست‌وجو‌هایی که انجام دادیم، کشوری را ندیدم که به اندازه ایران برای هر کرسی مجلس این تعداد نامزد داشته باشد.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» با  ارائه توضیحاتی در مورد بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست؛ چراکه شورای نگهبان تا روز پنجشنبه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تأیید نشده دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود که تعداد تأیید صلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر نامزد هستند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. من در جست‌وجو‌هایی که در گذشته انجام دادم، کشوری ندیدم که به اندازه ایران برای هر کرسی مجلس این تعداد کاندیدا داشته باشد؛ البته مطلوب یا نامطلوب بودن این موضوع نیازمند پژوهش‌های دانشگاهی است و باید محققان و نخبگان درباره آن اظهارنظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق قانون به بررسی شرایط داوطلبان می‌پردازد و داوطلبان در صورت احراز حداقل شرایط قانونی تأیید خواهند شد.

طحان‌نظیف ادامه داد: در بین تأییدصلاحیت‌شدگان از جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند که سوابق آن‌ها نشان‌دهنده گرایش‌های سیاسی‌شان است. البته ما در بررسی صلاحیت‌ها به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌کنیم و طبق قانون تنها صلاحیت‌های فردی ملاک خواهد بود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تعداد نامزد های زن در این دوره از انتخابات گفت: براساس بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت، چهار برابر تعداد نمایندگان مجلس، کاندیدای خانم وجود دارد که بر این تعداد افزوده خواهد شد؛ بنابراین مردم می‌توانند از اقشار و گروه‌های مختلف نمایندگانی در مجلس آینده داشته باشند تا مطالبات‌شان را پیگیری کنند.

وی  در خصوص بیان دلایل ردصلاحیت‌ها، گفت: طبق قانون در مورد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند و در مورد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تمامی اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدان اظهارنظر می‌کنند. ما دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم. در همین راستا تاکنون حدود ۸ هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آن‌ها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آن‌ها مطرح کردیم و اگر آن‌ها نیز اسناد و نکاتی داشتند دریافت کردیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها باید حقوق داوطلبان و مردم رعایت شود، گفت: هریک از داوطلبان، بستگان و هوادارانی دارند که باید آبروی آن‌ها حفظ شود و از سوی دیگر مردم نیز حق دارند که اگر داوطلبی فساد اقتصادی داشته یا از موقعیت خود سوءاستفاده کرده است، تأیید صلاحیت نشود.

سخنگوی شورای نگهبان البته این موضوع را هم یادآور شد که طبق قانون جدید انتخابات اگرچه داوطلبی از دلایل ردصلاحیت خود مطلع شود، اما در رسانه‌ها و افکار عمومی دلایل واهی مطرح کند و اتهاماتی را متوجه شورای نگهبان سازد، این شورا حق دارد که از خود دفاع کند.

وی درباره این موضوع  که چرا برخی از داوطلبان که در انتخابات‌های مختلف ردصلاحیت می‌شوند، در مسئولیت‌هایی مانند فرمانداری یا استانداری پست می‌گیرند که طحان‌نظیف جواب داد: شورای نگهبان در چارچوب وظایف و مسئولیت‌هایش عمل می‌کند. وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد برای مناصب دیگر مسئولیتی ندارد و در این رابطه استعلامی از شورای نگهبان صورت نمی‌گیرد و این کار براساس قانون دیگری انجام می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا