دغدغه‌ دکه‌های کرمان سر از شورا درآور

دغدغه‌ دکه‌های کرمان سر از شورا درآورد

اعتراض برخی دکه‌داران شهر کرمان از برگزاری مزایده برای این دکه‌ها از مهمترین موضوعات مطرح در هفتادو هفتمین نشست شورای شهر مرکز این استان بود.

دغدغه ای که به گفته اعضای شورا برخی از دکه‌داران سال هاست با تمدید قراردادهای یکساله خود از مزایای دکه‌ها بهره‌مند شده اند اما اکنون موافق مزایده برای بهره‌مندی همه افراد جامعه نیستند.

حال آنکه برخی دکه ها گویا این روزها به لحاظ موقعیت مکانی و سایر مزایا مشتریان پروپاقرص تری دارند که از قضا حاضرند پول بیشتری هم به شهرداری بپردازند زیرا مشتری یا ویو (محل مناسب) هم دارند و نکته قابل تامل اینکه برخی از این دکه داران ۳۰ سال در این کار و دکه ها فعالیت داشته اند.

این درحالی است که دکه داران اما می گویند سال ها زحمت کشیده اند و دکه به محل مراجعه مشتریان تبدیل شده و زندگی خانواده هایشان به این دکه ها گره خورده و نباید به این شکل از چنگ آنان درآید و به مزایده گذاشته شود.

واقعیت اما اینکه دغدغه‌های دکه داران کرمان پیرامون برگزاری مزایده برای مالکیت ۸۹ دکه فعال در سطح شهر روز دوشنبه – ۲۸ آذرماه جاری – یکی از مهمترین موضوعات مطرح در هفتاد و هفتمین نشست شورا این شهر بود.

در این نشست به دغدغه این دکه‌داران اشاره شد، افرادی که در قرادادهای موقت با شهرداری هر ساله مالکیت خود را بر دکه‌ها تمدید کرده اند و برای خودشان در محدوه فعالیت مشخص کسب و کار و نشان تجاری برهم زده اند.

به گفته اعضای شورا دکه‌داران موافق برگزاری مزایده برای واگذاری دکه‌ها نیستند و اعتقاد دارند در صورت برگزاری مزایده، امنیت شغلی‌شان به خطر می‌افتد و نشان تجاری و کسب و کارهای چندین ساله‌شان نیز از بین خواهد رفت زیرا سرمایه‌دارها در مزایده دست بر روی نرخ‌های بالا می‌گذارند.

در این نشست به حضور ۲۴ نفر از این دکه‌داران در شورا استناد شد که محمدرضا کمساری عضو شورا اینگونه توضیح داد: افرادی در شورا حضور پیدا کردند و مدعی بودند هر کدام از آنان از سه تا چهار سال گرفته تا ۳۰ سال این دکه‌ها را آباد و مشتری پیدا کردند تا اینکه این دکه ها به زمینه درآمدی برای آنها تبدیل شده است و می‌گفتند اگر واقعا تخلفی است و حتا واگذاری به غیری صورت گرفته شورا بیاید ورود کند و با آن تخلف برخورد شود.

وی ادامه داد: بحث بر این بود وقتی براساس این امتیاز(مالکیت دکه) یک زندگی شکل گرفته، در وضعیت فعلی اقتصادی شاید به مزایده گذاشتن این موضوع مشکلاتی ایجاد کند.

این عضو شورا ادامه داد: این دکه داران درخواست داشتند نظارت شهرداری بر دکه ها قوی شود و اگر خلافی در این دکه ها صورت می‌گیرد یا زمینه بروز تخلفات است با متخلفان برخورد شود؛ تاکید این افراد این بود که اگر گفته می شود واگذاری امتیاز دکه صورت گرفته و تخلف شده، تذکر داده شود و در صورت رعایت نشدن، دکه را بگیرد.

وی بیان کرد: ما نیز به دکه داران توضیح دادیم که واگذاری (امتیاز موقت) که صورت گرفته برداشت اشتباه آنان بوده که فکر کنند این واگذاری دائم است زیرا این واگذاری موقت بوده و در قرادادی که با آنان بسته شده گفته شده دکه سیار باید بگذارید که هر زمان در مزایده موفق نشدند، بتوانند آن را بردارند.

کمساری تصریح کرد: ولی به نظر می رسد بعضی‌ها از سر نداشتن اطلاع از این توافق‌نامه‌ها درباره واگذاری دکه‌ها، شرایط را پذیرفته اند و بعضی ‌ها هم از سر ناچاری و اینجا نیاز است در جلسات کمیسیون مباحث بیشتری برای موضوع مربوط به دکه‌داران شهر کرمان صورت گیرد.

تعیین تکلیف سازمان‌های وابسته به شهرداری

اما موضوع دیگری که در جلسه امروز این شورا بحث شد تاکید بر این بود که سازمان‌های شهرداری کرمان به یک واحد اداری ذیل ستاد مرکزی شهرداری تبدیل شوند که پیرامون نامه ارسالی از دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کرمان در خصوص تعیین تکلیف ادامه فعالیت سازمان‌های وابسته به شهرداری در شورا مواردی مطرح شد و وقت زیادی از هفتاد و پنجمین نشست شورای شهر را به خود اختصاص داد.

آتش‌نشانی‌وخدمات ایمنی، مدیریت آرامستان‌ها، مدیریت حمل‌ونقل و بار مسافر، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، سیما، منظر و فضای سبز شهری، عمران و بازآفرینی فضای شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت پسماند ۱۰ سازمان وابسته به شهرداری هستند. این سازمان‌ها علاوه بر اینکه براساس چارت اداری وابستگی به شهرداری دارند از لحاظ حقوقی و مالی بودجه خود را از محل درآمدهای خود تامین می‌کنند.

بعضی از اعضای شورا در این نشست با اشاره به اینکه سازمان‌های وابسته شهرداری با ماموریت‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی و با هدف ارتقای خدمت‌رسانی و چابک سازی و تسهیل در تصمیم‌گیری‌ها و سرعت‌بخشی به تحقق اهداف مدیریت شهری تاسیس شده‌اند از مضرات تبدیل شدن این سازمان‌ها به واحدهای اداری گفتند و بر لزوم ابقای سازمان‌ها به همین شکل تاکید کردند که در ادامه بخشی از صحبت‌های اعضا شورا را می‌خوانید.

دغدغه‌ دکه‌های کرمان سر از شورا درآورد

حسین چناریان عضو شورا اظهارداشت: اینکه با ابقای سازمان‌های شهرداری موافقت شده به عنوان ظرفیتی در کنار این مجموعه تصمیم درستی بوده زیرا داشتن سازمان‌ها با اهداف مشخص ظرفیتی است که می‌تواند به پیشبرد امور شهرداری کمک کند.

وی گفت: ما آمدیم مجموعه گسترده و تورمی از سازمان‌ها، نفرات و امکات ایجاد کردیم و در کنار آن بهره‌وری، درآمد و منابع و مجموعه ماموریت‌های شهرداری را زیر سوال بردیم؛ شخصا با ابقای سازمان ها موافق هستم ولی سازمان‌های وابسته به شهرداری در حوزه سیاستگذاری، نظارت، اجرا و دخل‌وخرج در شهرداری خلط مبحثی را ایجاد کرده اند که باید مشکل آنها حل شود.

این عضو شورا ادامه داد: ابقای سازمان‌های وابسته به شهرداری از منظر فرصت ایجاد شده برای شهرداری خوب است ولی باید وقت بگذاریم و این سازمان‌ها تعیین تکلیف تا آینده آنها در مجموعه شهرداری مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر عملکردی عمده این سازمان‌ها دچار مشکل هستند؛ ظرفیت خوبی نیز به شمار می روند ولی تکلیفشان در حوزه اجرا باید مشخص شود.

سید محمد صادق تقوی دیگر عضو شورا نیز گفت: سیاست‌های شهرداری این است که به سمت خودکفایی این سازمان‌ها برود و حتی امتیازهای تشویقی نیز برای آنها درنظر گرفته؛ این مهم می‌طلبد نظارت‌های شورا در سازمان‌ها جدی‌تر و این نگرانی‌ها در بحث اجرایی سازمان‌ها دنبال شود.

سید محمد موسوی عضو دیگر شورا نیز در این نشست گفت: وجود این سازمان‌ها از الزامات شهرداری‌هاست؛ این سازمان‌ها بودنشان نیاز است و اینطور نیست که بگوییم وقتی این سازمان‌ها را منحل کنیم مثلا در نیرو صرفه‌جویی کرده ایم.

علیرضا نادری رییس شورا نیز در این نشست گفت: به طور کلی در رده‌بندی سازمان‌ها ما رده‌ای به عنوان سازمان نداریم؛ رده رییس سازمان داریم اما تصوری در شهرداری شکل گرفته که سازمان رده‌ای بعد از معاونت است و تصور می‌کنند اگر از سازمان به واحد یا اداره تبدیل به اداره شوند این تنزل جایگاه است.

ی ادامه داد: سازمان در درون سازمان یک رده سازمانی نیست؛ سازمان یک واحد تقریبا مستقل در کنار شهرداری به عنوان سازمان اصلی است که سازمان‌های شهرداری چون رده برای خود قائل هستند و اگر اسم سازمان را برداریم فکر می‌کنند جایگاه آنها را پایین آورده ایم تمایل دارند این عدم ابقا به عنوان سازمان اتفاق نیافتد.

این عضو شورا تصریح کرد: بعضی از سازمان‌ها تنوع وظیفه‌ای نسبت به بخش اجرایی در شهرداری دارند؛ به این دلیل می‌طلبد که این سازمان‌ها مستقل باشند، لذا از این رو پیشنهاد این است که سازمان‌ها در مجموعه شهرداری بقا داشته باشند اما سازمان‌ها را نسبت به درآمد و هزینه و تنوع وظایف باید بررسی کنیم.

منصور ایرانمنش عضو دیگر شورا نیز گفت: حذف هر سازمان یک ضایعه برای شهرداری است؛ روی بحث تصویب هر سازمان مدت‌های زیادی وقت گذاشته شده، در تمام کشور، این سازمان‌ها وجود دارند و وجود هر سازمان فرصتی برای شهرداری است.

فتح‌الله مویدی عضو شورا نیز گفت: در بهره‌وری این سازمان‌های وابسته به شهرداری باید تجدیدنظر شود در آن صورت با ابقای این سازمان‌ها موافق هستیم.

بازنگری در آیین‌نامه قدرالسهم شهرداری

دغدغه‌ دکه‌های کرمان سر از شورا درآورد

بخش دیگر نشست مربوط به قدرالسهم شهرداری در تفکیک زمین ها بود؛ شهرداری هر شهر وظیفه ارائه خدمات شهری به شهروندان را برعهده دارد و همچنین مالک خیابان‌ها و تمام اموال عمومی شهر است. اما گاهی اوقات در قسمتی از شهر یک فرد زمین بسیار بزرگی را داشته و قصد دارد که آن را تفکیک کند، منظور از تفکیک، تقسیم زمین بزرگ به قطعات کوچک‌تر است.

هنگامی که زمین تفکیک و به قطعات کوچک‌تر تبدیل شود برای رفت و آمد در بین این قطعات زمین‌ نیاز به مسیرهای تعیین شده است، پس مالکان موظف هستند که برای رفت و آمد مسیرهایی را مشخص کنند، اما سوال مهمی که برای مالکان پیش می‌آید این است که سهم شهرداری یا به تعبیر دیگر قدر السهم شهرداری از تفکیک این زمین‌ها چقدر است. لذا شهرداری مجاز است با توافق صاحب زمین، قدرالسهم خود را براساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس دادگستری محاسبه و دریافت کند.

ایرانمنش عضو شورا در این زمینه با اشاره به اینکه موضوع قدرالسهم شهرداری در سال ۹۰، ماده ۱۰۱ مربوط به تفکیک اراضی در مجلس مصوبه شد و شهرها نیز به نوعی یک آیین‌نامه برای این موضوع تدوین کردند، گفت: سال ۹۵ این آیین‌نامه مربوط به قدرالسهم شهرداری بازنگری شد اما از آن سال تاکنون اتفاقی نیافتاده است و طبق همان آیین‌نامه عمل می‌شود که این آیین‌نامه نیاز است بازنگری شود.

موضوعات فرهنگی و اجتماعی

در بخش دیگری از این نشست نیز محمود بابایی عضو شورا گزارشی از کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ارائه کرد و گفت: در بعد اجتماعی پیگیر مسائل مربوط به نشست‌های محله‌ای هستیم که این نشست‌ها در سطح محلات شهر کرمان قوام خیلی خوبی گرفته است.

وی ادامه داد: در بُعد فرهنگی نیز بحث دبیرخانه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم.

احیای فضاهای میراثی و انتقاد از اداره کل میراث

دغدغه‌ دکه‌های کرمان سر از شورا درآورد

در بخش دیگری از پیگیری موضوعات فرهنگی و اجتماعی محمد امین شمسی عضو شورا به بیان موضوعات مطرح شده در کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی پرداخت و افزود: یکی از مهمترین موضوعات مطرح در این کمیسیون طی هفته‌های اخیر بررسی موضوع احیای فضاهای میراثی کرمان بود که با توجه به اینکه اکثر فضاهای میراثی این شهر متولی خاص خود دارد اما بعضی از آنها را آنگونه که باید برنامه‌ریزی نکردند.

وی بیان کرد: جابه جایی شهرداری منطقه پنج شهرداری کرمان از دیگر موضوعات مطرح در کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی بود؛ به این صورت که این شهرداری به مدرسه‌ای در ابتدای بازار قلعه محمود انتقال پیدا کند و پیگیر هستیم قبل از پایان سال این مهم اتفاق بیافتد.

این عضو شورا همچنین خاطرنشان کرد: پیگیری احیای قلعه دختر نیز هستیم؛ میراث در این زمینه هنوز به تعهدات عمل نکرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا