تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

واقعیت تبعیض امکانات یعنی خانواده‌هایی که برای ورزش به محوطه بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان می‌روند، به بدیهی‌ترین نیازها مانند سرویس بهداشتی، سطل زباله، آبخوری و دیگر وسایل دسترسی ندارند و تجهیزات موجود مختص ورزشکاران حرفه‌ای یا آنان است که به اجاره‌کنندگان سالن‌ها پول پرداخته‌اند.

پس از ورود به ورزشگاه امام علی(ع) از قسمت خیابان بعثت واقع در محله غدیر شهر کرمان، به جمع خانوادگی پرشماری که هرروز عصرگاه خودشان را با شوق و ولع به محوطه این مجموعه می‌رسانند، می‌پیوندم. گویا هرروز کارشان همین است که با نظم و ترتیب در صف بایستند و زیرنظر مربی‌ای که خودجوش و رایگان وقت و امکاناتش را در اختیار شهروندان می‌گذارد، حرکات کششی ورزش‌های همگانی را انجام دهند.

این افراد بعد از حرکات کششی و انعطافی به ادامه ورزش خود در حرکات انفرادی مثل دویدن و دوچرخه سواری ادامه می دهند یا به حلقه گروه والیبال‌دوستان می‌پیوندند؛ برخی هم بسکتبال و تنیس بازی می کنند. خیلی هایشان البته غیر از ورزش به معاشرت و گپ و گفت نیز ادامه می دهند؛ درواقع به اینجا می آیند برای تمرین بدن و زندگی؛ هم ورزش و ورزیدگی جسمشان و هم رفاقت و گذران اوقات در کنار همدیگر که برکات و آثار آن کمتر از ورزیدگی بدن نیست.

درباره اهمیت و تاثیرات اجتماعی این دورهمی ورزشی- خانوادگی ذکر همین نکته بس که بانویی میانسال از بین این افراد می گوید افسردگی داشته اما از وقتی به حلقه این افراد در محوطه ورزشگاه پیوسته، نشاط و شادابی پیدا کرده و احساس ناامیدی و افسردگی ندارد.

درباره اهمیت و تاثیرات اجتماعی این دورهمی ورزشی- خانوادگی ذکر همین نکته بس که بانویی میانسال از بین این افراد می گوید افسردگی داشته اما از وقتی به حلقه این افراد در محوطه ورزشگاه پیوسته، نشاط و شادابی پیدا کرده و احساس ناامیدی و افسردگی ندارد.

وقتی وارد جمعشان می‌شوم مشخص است که فضا، فضای خانوادگی است؛ عمدتا هم غیر از اعضای خانواده، یا همکار بازنشسته هستند یا همسایه. می‌گویند برخی روزها شمار این دسته از افراد که به صورت هماهنگ ورزش همگانی انجام می دهند بالای یکصدنفر برآورد می شود و این درحالی است که بسیاری از دیگر شهروندان هم هستند که وارد این جمع نمی شوند و خودشان بتنهایی در محوطه ورزش می کنند.

پس از پایان حرکات کششی، عده ای توپ و تور را بر می‌دارند به سمت زمین والیبال و برخی نیز اطراف خبرنگار جمع می شوند تا مشکلات و خواسته هایشان را مطرح کنند. وقتی می گویند امکانات مثل سرویس بهداشتی در محوطه وجود ندارد، می پرسم: پس آن سرویس بهداشتی در کنار دیوار چیست که پاسخ می دهند: قفل است و مخصوص فلان سالن(ورزشکاران حرفه ای یا افرادی که به اجاره کننده سالن، هزینه پرداخته است).

بعد از آن است که گلایه‌هایشان یکی یکی شروع و ردیف می شود؛ البته با همین وضعیت هم ابتدا و قبل از آنکه بخواهند انتقاد کنند، نخست از مسئولان سازمان ورزش استان سپاسگزار هستند که همین فضای باز محوطه و معدود امکانات موجود نیز در اختیار شهروندان قرار گرفته تا هم ورزش کنند و هم از با هم بودن در فضایی سالم و خانوادگی نشاط اجتماعی لازم را نیز کسب کنند.

می گویند حتی حاضرند در ایجاد برخی امکانات و زیباسازی آن مشارکت و کمک داشته باشند اما آنچه مهم است اینکه محوطه ای که روزانه صدها شهروند از آن برای ورزش استفاده می کنند به آبخوری، سرویس، نیمکت، سطل زباله، درخت و گل کاری، جمع آوری منظم زباله ها، خاروخاشاک و دیگر امکانات نیاز دارد و مدیریت لازم را می طلبد.

اما از نگاه منِ خبرنگار واقعیت اینکه وقتی به اینچنین وضعیتی بر می خورم می بینم حرف و سخن مدیران ورزشی با هم نمی خواند و مصداق هایش را باید اینجا دید. وزیر ورزش و جوانان دهم آبان ماه در جلسه ای گفته است: باید دغدغه ما این باشد که اماکن ورزشی را به بهترین نحو به دست مردم برسانیم و سعی کنیم که ورزش برای مردم گران نشود.

اما آنچه در این مجموعه دیده می شود اینکه برای ورزش حرفه ای آن در بخش های مختلف سالن ها و زمین های مجهز دایر شده اما دور آنها حصار وجود دارد و امکانات آنها نیز در اختیار ورزشکاران همان بخش قرار می گیرد که شاید هم باید همینطور باشد اما سهم خانواده هایی که پرشمار برای ورزش های همگانی به اینجا می آیند کجاست؟

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

صرفنظر از دسترسی این خانواده ها به امکانات در محوطه، نازیبایی محوطه اطراف ورزشگاه های حرفه ای پر از خار و خاشاک تا دیگر مشکلات هم مشکل ساز است که اگر ساماندهی شود سبب آبروی بیشتر خواهد بود.

نکته تلخ تر اما اینکه وقتی با مسئولان متولی صحبت می کنیم مدعی هستند برای این کارهای مرتبط با ورزش همگانی و حضور خانواده ها در محوطه، مسئولیتی ندارند زیرا ردیف اعتباری مختص آن  ندارند و خود مردم باید کمک کنند؛ گرچه در عین حال همین افراد وقتی متوجه می شوند که این نوع صحبت هایشان درست نیست، اضافه می کنند و قول می دهند که تا چندماه دیگر مثلا سرویس بهداشتی در محوطه دایر کنند.

اما گام نخست کلام مهم وزیر ورزش که ورزش باید برای مردم گران نشود و در اختیار شهروندان قرار گیرد در کرمان حداقل در ورزشگاه امام علی(ع) عملیاتی شده و اتفاقا با استقبال خانواده ها نیز مواجه بوده اما چرا تاکنون برای این جامعه هدف اراده و برنامه ای نبوده، حدیثی است مفصل که نیاز به واکاوی دارد و امید می رود از این پس این مشکل حل شود تا هم سیل بیشتری از جمعیت مشتاق خانواده ها به این نوع مکان ها مراجعه کنند و هم فعالیت های آنجا نمود بهتری داشته باشد.

شهروندان حاضر در محوطه این ورزشگاه که گاهی میزبان نمایشگاه های اقتصادی نیز است می گویند چندماه قبل مدیرکل ورزش استان هم آمده اینجا با شهروندان درحال ورزش در محوطه خوش و بش کرده و قول هایی هم برای تامین بعضی تجهیزات داده؛ بعضی قول ها مثل روشنایی بیشتر نقاط محوطه ایجاد شده اما برخی قول ها هم همچنان زمین مانده است.

توصیف محوطه

دیوارهایی که در برخی جاهایش فروریخته، شیشه های شکسته، وجود خار و خاشاک در زمین های بزرگ خاکی و در میانه آن، استقبال خوب خانواده ها از ورزش های همگانی، بیشترین چیزی است که بدو ورود به مجموعه به چشم می‌آید و این تنها یک تصویر از بزرگترین مجموعه ورزشی استان کرمان است.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

وقتی وارد محوطه بزرگترین مجموعه ورزشی استان کرمان واقع در مرکز این استان- شهر کرمان- می شویم، همچنان که حضور پرشمار خانواده ها برای دویدن، دوچرخه سواری یا دیگر ورزش ها نظر مخاطب را جلب می کند، ضعف انواع زیرساخت ها و بی توجهی متولیان هم نظر همگان را جلب می کند و این پرسش ایجاد می شود حالا که این ظرفیت خوب برای خانواده ها مهیا شده چرا باید از بدیهی ترین امکانات و زیرساخت ها بی بهره باشد؟

دیوار اصلی این ورزشگاه در خیابان های اصلی در بیشتر نقاط ریخته و سوراخ هایی در آن ایجاد شده که در شان اداره کل ورزش و جوانان نیست؛ همچنین وقتی وارد محوطه می شویم به جای فضای درخت‌کاری و گل‌کاری شده که سبب نشاط بیشتر شهروندان شود، پر از خار و خاشاک است که همه جا یا کنده نشده رها شده اند یا در کنار سایر زباله ها همانطور رها مانده اند؛ نبود سرویس بهداشتی، آبخوری و دیگر امکانات محوطه نیز پیشکش.

پنجره های برخی اتاقک های محوطه شکسته و شیشه های نوشیدنی که ورزشکاران آن را رها کرده اند و خرده شیشه های آنها خطرناک و آسیب رسان است؛ از در ورودی سمت خیابان بعثت وارد محوطه بزرگی می شویم که محیط مناسبی برای انواع ورزش ها در اختیار خانواده ها قرار گرفته و بابت این اقدام باید از متولیان ورزش تشکر کرد.

اما صرفنظر از روشنایی محوطه که در برخی نقاط دارای مشکل است و نازیبایی که با توسعه درخت کاری و گل کاری می تواند محقق شود، مشخص است که پاکسازی محوطه از زباله و نظارت بر ساماندهی آنجا نیز دچار ضعف نظارت است زیرا لاستیک و تنه های درخت تنومندی که به نظر می رسد برای مسابقات قوی ترین مردان یا هر کاربرد دیگری به کار می رفته در مرکز یک زمین ورزشی بزرگ به حال خود رها شده باقی مانده تا هم نازیبا باشد و هم مزاحم.

وجود مصالح ساختمانی که ماه ها به حال خود رها مانده اند و تنه درختانی نیمه خشک در مرکز این مجموعه بزرگ در هر حالی زیبنده بزرگترین مجموعه ورزشی در پهناورترین استان کشور نیست که روزانه میزبان صدها نفر از شهروندان است.

روزانه افراد بسیاری از سراسر استان و شهر کرمان به مجموعه ورزشی امام علی(ع) کرمان می آیند تا ساعاتی را به ورزش و تفریحات سالم بپردازند و تنها یک نسیم کوچک کافیست تا ریزگردها از زمین های بایر این منطقه برخیزد و مشکل ساز شود؛ از آن گذشته برخی رشته های تخصصی حرفه ای، ساختمان هیات ها و خانه های ورزشی نیز در این مجموعه مستقر شده اند و همه این کاستی ها مقابل چشمان جامعه ورزشی و تماشاگرانی رقم می خورد که حتی از خارج از استان به این منطقه می آیند.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

در گذشته این مجموعه نور کافی نداشت و با وجود دیوارهای تخریب شده آن، شب ها می توانست مکانی غیراستاندارد برای مردم و ورزشکاران باشد اما آنطور که ورزشکاران می گویند چندی پیش و پس از بازدید مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان روشنایی بیشتر نقاط آن تامین شده و وضعیت ایستگاه های ورزشی بهبود یافته است گرچه هنوز مشکلات  و کمبودهای آن زیاد است.

در این خصوص البته متولیان امر می گویند سه میلیارد ریال فقط طی بیش از یک سال گذشته در این مجموعه هزینه شده است اما حجم اعتبارات به حدی نبوده که تمامی چالش های آن را پوشش دهد.

گاها اعتباری ملی یا استانی برای تکمیل یکی از پروژه های مجموعه ورزشی امام علی(ع) تزریق می شود اما ورزشکاران و مردم همچنان معتقدند که این مجموعه با این حجم سرمایه گذاری و استقبال مردمی نباید به حال خود رها شود.

انتظارات برای حمایت‌ها

مجموعه ورزشی امام علی(ع) در ضلع غربی شهر کرمان در بلوار بعثت از لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی اداره کل ورزش و جوانان استان قرار گرفته و بزرگترین مجموعه ورزشی استان شناخته می شود به گونه ای که خانه های رزمی، اسکواش، بدمینتون، کشتی و همچنین ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهید باهنر کرمان و پیست دوچرخه سواری خاتم الانبیاء(ص) که در کشور و حتی آسیا صاحب نام هستند، در این محدوده قرار دارند.

اساس مجموعه امام علی (ع) مربوط به دوران پیش از انقلاب اسلامی است اما این مجموعه در دوران پس از انقلاب رشد یافت و اکنون به یکی از مراکز اصلی ورزش همگانی و حرفه ای در کلانشهر کرمان تبدیل شده است.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

پای صحبت کارشناس تربیت بدنی

باوجود استقبال مردم برای انجام ورزش های همگانی در مجموعه ورزشی امام علی (ع) به سراغ یکی از مربیان فعال در این محدوده رفتیم که به صورت خودجوش وقتی با استقبال خانواده ها برای ورزش مواجه شده، رایگان وقت و برخی امکانات شخصی خود را برای ورزش این افراد، داوطلبانه در اختیار شهروندان گذاشته است.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

این کارشناس تربیت بدنی که با هزینه شخصی خود توپ، تور و دستگاه صوتی برای ورزش حرکات کششی تهیه کرده و کمک می کند شهروندان علاقه مند از ورزش هایی مثل والیبال هم استفاده کنند، ابتدا و قبل از بازی والیبال یا سایر رشته ها، شهروندان را یکجا جمع می کند و پس از آنکه حرکات کششی و نرمشی را به صورت حرفه ای انجام دادند، بعد مجوز بازی های دیگر مثل والیبال را به آنان می دهد و هنگام ورزش نیز در کنار آنان حضور دارد و بر والیبال شهروندان نظارت می کند تا هم مراقب سلامت خانواده ها باشد و هم اصول ورزشی و نیز داوری را آموزش دهد.

محمود پاپی کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی ملی آمادگی جسمانی، والیبال، پینگ پنگ و بسکتبال در این خصوص می گوید: یکسال و نیم است که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستیم و می بینیم که مردم بسیاری اینجا ورزش می کنند در حالی که از داشتن بسیاری از ضروریات از جمله مربی در محوطه( برای خانواده ها) محروم مانده اند.

وی افزود: مردمی که برای ورزش همگانی می آمدند، بدون مربی گاهی استانداردهای ورزشی را رعایت نمی کردند لذا ما با چند نفر ورزش اصولی را شروع کردیم و هیچ فردی اینجا نبود که ورزش های آمادگی جسمانی را مدیریت و هدایت کند.

مردمی که برای ورزش همگانی می آمدند، بدون مربی گاهی استانداردهای ورزشی را رعایت نمی کردند لذا ما با چند نفر ورزش اصولی را شروع کردیم و هیچ فردی اینجا نبود که ورزش های آمادگی جسمانی را مدیریت و هدایت کند.

پاپی که ابتدا بسیار از مسئولان ورزش و جوانان شهرستان و استان بابت فراهم کردن این محیط و همکاری های آنان سپاسگزار است در عین حال تصریح کرد: پس از هماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان و رییس شهرستان این اداره، از هیات اسکیت برق دریافت کردیم تا بتوانیم ورزش همگانی شهروندان را بهتر برگزار کنیم.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی عنوان کرد: مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان نیز طی بازدیدی که از محوطه داشت برق و روشنایی این مجموعه را تامین کرد و قول داد که سرویس بهداشتی، آبخوری، صندلی و سطل زباله نیز ایجاد شود اما نمی دانیم چرا محقق نشد.

وی با اشاره به نبود نظارت مسئولان بر این محوطه برای ساماندهی و پاکسازی آن از زباله و شیشه‌شکسته افزود: پس از برگزاری نمایشگاه های اقتصادی در محوطه، این محدوده از زباله های رها شده پُر می شود و حتی دست اندرکاران نمایشگاه و ورزشگاه آنها را پاکسازی و تمییز نمی کنند؛ اکنون مدتی است که خودمان زباله ها را هم جمع می کنیم.

پاپی که می گوید برخی روزها افزون بر یکصد نفر از خانواده ها با محوریت وی ورزش های همگانی را انجام می دهند با اشاره به شیشه های شکسته شده در مسیر ورزش شهروندان در این مجموعه گفت: ۲، سه روز یکبار باید جارو به دست بگیریم و محیط را از شیشه یا زباله پاک کنیم.

وی با اشاره به اینکه روشنایی بخشی از ورزشگاه هنوز تامین نشده است یادآور شد: ساماندهی محوطه و حذف خاروخاشاک از نزدیکی محوطه والیبال و بسکتبال از نیازهای ضروری این مجموعه است زیرا هرچقدر توپ آن هم با قیمت هایی که این روزها گران شده است خریداری می کردیم به خارها اصابت می کرد و پنجر می شد لذا خودمان دست به کار شدیم و خارها را از بین بردیم اما اگر درخت کاری و گل کاری شود جلو بلند شدن گرد و غبار را هم می گیرد؛ ضمن اینکه جلوه زیبای بهتری به ورزشگاه می دهد. 

این مربی تربیت بدنی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد برای ورزش همگانی به این مجموعه می آیند و خیلی هم راضی هستند که جای تشکر دارد که دولت چنین موقعیتی را پیش روی خانواده ها گذاشته عنوان کرد: افراد می توانند زیر نظر ما با آخرین استانداردهای آمادگی جسمانی در اینجا ورزش کنند، اینجا حرکات کششی، گرم کردن، دستگاه تنفسی و غیره را تا مراحل گردش خون  کار می کنیم و جواب هم گرفته ایم؛ کسانی بودند که ابتدا حتی در راه رفتن مشکل داشتند اما بعد از مدتی که کار کردند وضعیتشان خیلی بهتر شده و همین که تعداد این افراد روز به روز بیشتر بوده نشان دهنده کیفیت علمی و استاندارد ورزش ها و نیاز موجود در جامعه است.

وی از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان درخواست کرد فکری به حال زمستان سرد ورزشکاران نیز کنند و گفت: اگر سالن خالی در اختیار ما برای ورزش های همگانی بگذارند یا در صورت نیاز با تعرفه دولتی اجاره بدهند، بسیاری از خانواده ها همراهی خواهند کرد.

پاپی ادامه داد: فضای باز مجموعه ورزشی امام علی(ع) حداقل زیرساخت‌ها را نیاز دارد؛ می توان در این مجموعه فضای زیبایی برای ورزش شهروندان راه اندازی کرد؛ ضمن آنکه گل و گلدان، درختکاری، رسیدگی مستمر، نظافت و پاکسازی زباله در این منطقه ضروری است که برخی افراد خودشان حاضرند مشارکت کنند.

ورزش مخصوص سن‌بالاها

این مربی تربیت بدنی با اشاره به حساسیتی که روی تناسب بین سن ورزشکاران و نوع حرکات ورزشی علمی آنان دارد گفت: ما از سن ۳۵ به بالا در بین افراد داریم اما بیشتر این افراد بالای ۴۰ یا ۵۰ ساله هستند؛ لذا ورزش این دسته از افراد با جوانان متفاوت است و ما مراقبت لازم را در این زمینه داریم زیرا الگوی خودشان را نیاز دارند.

روی دیگر ورزش جسمانی

در خلال مصاحبه با مربی تربیت بدنی و چندنفر دیگر از ورزشکاران به روی دیگر این رویداد می پردازم و از دورهم بودن این افراد در محوطه ورزشگاه و نشاط اجتماعی آن می پرسم که پاپی می گوید: نتیجه و دستاوردکلی حرف های ما را شما گفتید؛ آنقدر این ورزش های دورهمی و خانوادگی از نظر ذهنی و روانی، آن هم بعد از ۲، سه سال کرونا موثر بوده که ما نشانه های آن را در خانواده هایمان می بینیم.

وی تصریح کرد: مردم بعد از ایام کرونا به نوعی منزوی و عصبانی شده اند؛ خودم وقتی شرایط فشارهای روحی و روانی به خانواده را می دیدم سبب شد که به این ورزشگاه بیشتر بیایم زیرا در جمع خویشاوندان می دیدم که خستگی مفرط ذهنی و روحی، جروبحث ها و استرس های مردم چقدر در ایام کرونا زیادتر شده است.

پاپی افزود: اما الان آنقدر وضعیت متفاوت شده که ما می بینیم این افراد با همدیگر دوست شده اند و بعد از ورزش هم چندساعتی برای گذران وقت باهمدیگر و صحبت کردن در کنار هم می گذرانند.

وی با بیان اینکه کاری که برای رضا خدا باشد دلسردی ندارد و به نتیجه خوب هم می رسد اظهارامیدواری کرد که با همراهی های بیشتر مسئولان ورزش و جوانان شاهد همراهی خیل بیشتری از شهروندان در اینچنین فضاهای ورزشی باشیم تا به نشاط اجتماعی و شادابی کل جامعه هم کمک کند.

فرزانه همتی دیگر ورزشکاری است که می گوید از ابتدای سال در این مجموعه حاضر می شود و ورزش می کند؛ وی که بازنشسته است می گوید خیلی خوشحال است که حرکات ورزشی را زیرنظر یک مربی حرفه ای و به صورت اصولی انجام می دهد.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

وی افزود: مجموعه ای تشکیل شده که از سنین مختلف به صورت خانوادگی برای ورزش می آیند و بسیار زیاد در روحیه مردم موثر است.

به گفته همتی در عین حال ضرورت دارد که برخی وسایل ورزشی مثل پارک ها نیز در گوشه ای از این محوطه گذاشته شود تا در اختیار و دسترس مردم باشد.

وی از نبود نیمکت و دیگر امکانات هم گلایه می کند و امیدوار است که این تجهیزات تعبیه شوند.

مهناز ستارالعیوب دیگر شهروندی است که از مسئولان ورزشگاه و نیز مربی تربیت بدنی تشکر دارد زیرا طی ماه های گذشته همراه با همسایگانش برای این ورزش به این مجموعه می آید و از آن استفاده می کند.

وی درباره تاثیرات ورزش در کنار دیگران در این مجموعه می گوید: قبلا افسرده بودم اما حالا احساس می کنم عالی هستم؛ دیگر دلهره و نگرانی که هرلحظه ممکن است خبر بدی به من برسد ندارم و زمانی که اینجا در کنار دوستان می گذرارنیم و ورزش می کنیم سبب نشاط ما و خانواده شده است.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

ورزشکاران این مجموعه زیاد هستند؛ از آقایان سلاجقه، شعبانی، خانم ها گنعجعلی خانی، پاپی و دیگر افراد که همگی هرروز وقتشان را اینجا می گذارند.

کمبود امکانات رفاهی ورزش همگانی را به سمت پارک ها برده است

مجموعه ورزشی امام علی(ع) یک مجموعه تخصصی است که خانه های ورزش های مختلف و ۲ ورزشگاه چمن در آن تاسیس شده است اما امکانات این مجموعه با وجود تمامی مشکلاتش برای ورزش همگانی در حد صفر است.

بحث درباره کمبودها در شرایطی است که مسئول کمیته همگانی هیات ورزش های همگانی استان کرمان نیز در این زمینه می گوید: مجموعه ورزشی امام علی(ع) مجموعه ای تخصصی است که خانه های ورزش های مختلف و ۲ ورزشگاه چمن در آن تاسیس شده اما امکانات این مجموعه با وجود تمامی مشکلاتش برای ورزش همگانی در حد صفر است.

محمدفاضل تقی زاده افزود: ورزش همگانی باوجود وضعیت مجموعه های ورزشی بزرگ استان کرمان، به سمت پارک های سطح شهر رفته است؛ ما ۳۵ پارک (در شهر کرمان) داریم که در هر پارک ۳۵ تا ۴۰ نفر ورزش می کنند و این آمار تا ۱۰۰ نفر می رسد.

وی یادآور شد: هیات همگانی ۵۶ رشته زیرمجموعه دارد که ۲۶ رشته به هیات های آمادگی جسمانی و ایروبیک واگذار شده و هیات ورزش های همگانی رشته های تخصصی ازجمله ورزش کودکان، سالمندان، پیاده روی، ورزش روزانه داژبال (وسطی) را شامل می شود.

مسئول کمیته همگانی هیات ورزش های همگانی استان کرمان افزود: مجموعه ورزشی امام علی (ع) در صورت توجه مسئولان ظرفیت خوبی برای ورزش های همگانی دارد اما با وجود امکانات موجود آنچنان که ظرفیت و گنجایش دارد مورد استفاده قرار نمی گیرد و عمدتا مردمی که به پیاده روی علاقه مندند به این مجموعه آمده اند.

اقدامات ورزش و جوانان کرمان

اما رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: باوجود اینکه ساماندهی مجموعه ورزشی امام علی(ع) کرمان جزو وظایف و برنامه های ما نبوده اما به صورت مازاد برای رفاه مردم کارهایی در این محدوده انجام داده ایم.

منصور دامغانی افزود: تجهیزات ورزشی از جمله رینگ بوکس، سکوی ووشو، سکوهای ورزش های رزمی، ۱۲ ایستگاه ورزشی برای فوتبال، فوتسال، والیبال، گل کوچک، بسکتبال و بدمینتون را نصب و زمین های ورزشی را خط کشی کردیم تا مردم در محوطه باز بتوانند ورزش مورد علاقه خود را دنبال کنند.

وی ابراز داشت: کارگرانی متناسب با وضعیت مجموعه ورزشی امام علی(ع) گذاشتیم که خار و خاشاک ها را از بین بردند اما این گیاه ها به صورت خودرو هستند و دوباره سبز می شوند؛ مجموعه ورزش و جوانان نیروی خدماتی ندارد که به صورت دائمی در آن منطقه مستقر شود.

تبعیض امکانات در بزرگترین مجموعه ورزشی کرمان

رییس اداره ورزش و جوانان استان کرمان گفت: مردم رایگان در این مجموعه ورزش می کنند لذا بایستی در بحث نظافت کمک حال اداره ورزش و جوانان باشند؛ در واقع ما اداره ای هستیم که فقط هزینه بر است و درآمدی از این مجموعه نداریم.

وی یادآور شد: دولت برق اماکن را جداسازی کرده و ۲۰ پروژکتور در آن منطقه نصب و روشنایی را ایجاد کردیم؛ سطل زباله نیز دور تا دور مجموعه در حال نصب است، ضمن آنکه به اماکن ورزشی اعلام کردیم که زباله خود را در محیط نریزند.

سه میلیارد ریال هزینه دولتی در ورزشگاه امام علی(ع)

دامغانی گفت: سه میلیارد ریال طی یک سال و ۶ ماه گذشته در این مجموعه هزینه شده و هزینه این اعتبار در شرایطی است که حتی یک ریال پول از این مجموعه دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین اعتبار دولتی بایستی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان به این مجموعه تخصیص یابد زیرا این مجموعه جزو طرح های استانی و ملی است که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان و واحد عمران این اداره کل در آن کار انجام می شود.

با این حال رییس اداره ورزش و جوانان استان کرمان در مصاحبه خود با ایرنا به مردم قول داد برای رفاه حال شهروندان تا پنج ماه آینده سرویس بهداشتی در مجموعه ورزشی امام علی (ع) احداث خواهد شد.

گرچه اقداماتی برای بهبود وضعیت امکانات رفاهی ورزش همگانی و تخصصی در بزرگترین مجموعه ورزشی استان کرمان انجام گرفته و زیرساخت حضور خانواده ها برای ورزش همگانی فراهم آمده که در جای خود محل تشکر است اما باوجود حضور گسترده مردم در این مجموعه، ضرورت توجه هرچه بیشتر نهادهای متولی همچنان وجود دارد.

باوجود استقبال های مردمی از بزرگترین مجموعه ورزشی استان کرمان و همچنین زمینه انجام ورزش های تخصصی در این مجموعه انتظار می رود که مسئولان به وعده های خود در خصوص رفع مشکلات این مجموعه جنبه عملیاتی بپوشانند و به منظور رفاه حال شهروندان و ورزشکاران توجهی ویژه به این حوزه داشته باشند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا