آخرین اقدامات نهضت مسکن در کرمان؛ وقتی ظرفیت‌ها برای حل مشکل بسیج می‌شود

آخرین اقدامات نهضت مسکن در کرمان؛ وقتی ظرفیت‌ها برای حل مشکل بسیج می‌شود

ساخت مسکن در قالب طرح‌های حمایتی دولت در استان کرمان طی چندسال اخیر وضعیت مطلوبی نداشته و موانع پیش روی آن نیز به طور کامل برداشته نشده است.

به گزارش خبرنگار طی یکی دو سال اخیر انباشت موانع پیش روی طرح های احداث مسکن در نقاط مختلف استان آنقدر خبرساز بوده که حتا برخی مسئولان وقت استان بعضی متولیان را به کم کاری، پاسکاری و اقدام قضایی نیز تهدید می کردند زیرا طرح های ساخت مسکن در برخی استان ها در روندی مناسب پیش رفته اما در کرمان تاکنون، زیرساخت ها شکل عملیاتی به خود نمی گرفت یا وعده های متولیان ناکام می ماند.

البته مشکلات مربوط به تامین مسکن در کرمان درحالی محل انتقاد بوده که نخستین واحد طرح ملی نهضت مسکن در این استان ۲۳ شهریورماه امسال در شهرستان کوهبنان واقع در شمال این استان تحویل متقاضیان شده؛ یعنی مشکل مربوط به همه نقاط استان نبوده و نیست ولی در برخی نقاط بویژه شهرستان کرمان مشکلات زیرساختی از جمله کمبود آب، کسری زمین، تامین سایر زیرساخت ها و همکاری نکردن بانک‌ها سبب عقب ماندگی در اجرای این طرح بوده است.

از آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن تاکنون بیش از ۱۸۵ هزار نفر کرمانی در این طرح ثبت نام کرده‌اند اما اجرای آن به کندی انجام می‌شود، مردم کرمان از حرکت لاک‌پشتی آن گلایه‌مند هستند و می‌گویند چرا بعد از گذشت ۲ سال از پرداخت بخشی از هزینه همچنان اجرای این طرح معطل مانده است.

آنطور که برخی مسئولان استان می گویند کرمان در اجرای طرح نهضت ملی استان در رتبه چهاردهم یا پانزدهم قرار دارد؛ اما در میانه قرار داشتن یعنی اینکه نیمی از استان های کشور توانسته اند گوی سبقت را در این عرصه از دیار کریمان بربایند و شهروندان کرمانی شاهد زمان از دست رفته برای خانه دار شدن باشند.

عقبه مشکلات و ناهماهنگی ها

اواسط مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که استاندار وقت کرمان ضمن اشاره به اینکه مسئولان و مردم از تعلل بی دلیل ساخت مسکن در استان معترضند گفت: اجرای پروژه مهم ساخت مسکن بین دستگاه های مختلف پاسکاری می شود به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

علی زینی وند همان زمان تصریح کرده بود: برخی نهادهای دست اندرکار به بهانه های مختلف، دیگر دستگاه ها را مانع این کار معرفی می کنند یا مطالبه مردم را به سمت دولت و مسئولان سوق می دهند؛ همچنین پروژه را نگه داشته اند درحالی که هیچ مانعی پیش رو ندارند.

این وضعیت تا امسال نیز ادامه داشت تا اینکه محمدمهدی فداکار استاندار کنونی کرمان برای دستگاه های متولی خط و نشان کشید که اجرای طرح نهضت ملی از اولویت های مهم دولت است؛ گرچه برخی مدیران قبلی تغییر کرده بودند و انتظار نیز می رفت که هماهنگی برای رفع موانع بهتر و بیشتر شود اما همچنان برخی مسئولان تاکید داشتند و دارند که گره برخی زیرساخت های این طرح مهم باید از تهران و در چند وزارتخانه حل شود.

با این حال، مسئولان استان توانسته اند به یک هماهنگی و وحدت رویه ای استانی در کرمان برسند تا برخی موانع که در استان قابل مدیریت و حل شدن است را بیابند زیرا مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان گفته است مشکل تامین آب برای ساخت و ساز واحدها را با آبرسانی سیار حل کرده ایم و منتظر هستیم تا زمانی که واحدها احداث می شوند، اتصال خط لوله و شبکه به این مناطق نیز حل شود.

مساله دیگر مشکل زمین بود زیرا در برخی شهرها و روستاها، داخل محدوده، زمین برای طرح مذکور وجود ندارد و برای احداث مسکن در زمین های خارج از محدوده نیز هماهنگی های کلی و کلان و نیز ایجاد زیرساخت نیاز است که در بیشتر آنها از توان استان به تنهایی خارج است.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز که ماه گذشته به استان کرمان سفر کرده بود تعهد وزارت راه‌ و شهرسازی را در این طرح تنها تامین زمین و ساخت دانست و اظهار داشت که مشکلات زیر ساخت باید به دست دستگاه های مربوطه برطرف شود و مشکل اصلی در طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان را تامین آب عنوان کرد و این درحالی است که معاون امور عمرانی استانداری استان می‌گوید مشکلات زیرساختی در این طرح نیز باید به صورت ملی حل شود .

آخرین اقدامات نهضت مسکن در کرمان؛ وقتی ظرفیت‌ها برای حل مشکل بسیج می‌شود

دستور استاندار کرمان برای تامین زیرساخت‌

استاندار کرمان که طی ماه های اخیر چند نوبت جلسه شورای مسکن استان را به ریاست خود تشکیل داده در تازه ترین نشست آن طی ۱۹ آذر ماه سال جاری گفت: شرکت‌های متولی زیرساخت موظف به تامین آب، برق و گاز در طرح نهضت ملی مسکن هستند و وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های لازم اقدام کند.

استاندار کرمان با بیان اینکه براساس قانون وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن اقدام کند گفت: منابع طبیعی نیز مکلف است طی ۱۰ روز زمین بدون معارض را در اختیار بگذارد و روند استعلامات باید کاهش پیدا کند.

فداکار با بیان اینکه براساس قانون وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن اقدام کند گفت: منابع طبیعی نیز مکلف است طی ۱۰ روز زمین بدون معارض را در اختیار بگذارد و روند استعلامات باید کاهش پیدا کند.

وی گفت: شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن همکاری کنند و تخفیف لازم را بدهند.

استاندار کرمان تأکید کرد: بانک‌های استان کرمان نیز در طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را داشته باشند و آخرین وضعیت همکاری آنها به تفکیک، گزارش شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا