چرایی توقف مرمت ۶ خانه تاریخی کرمان 

چرایی توقف مرمت ۶ خانه تاریخی کرمان 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان با اشاره به توقف مرمت ۶ خانه تاریخی این شهر گفت: سرمایه‌گذار در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند لذا در حال پیگیری هستیم تا به تعهدات خود عمل کنند و اگر به فعالیت خود برای مرمت سرعت ندهند، کار را به دیگر سرمایه‌گذاران واگذار می‌کنیم.

فریدون فعالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به وجود تعداد زیادی بنای تاریخی در استان کرمان افزود: محدود بودن منابع دولت در بخش مرمت این ابنیه موجب می شود مرمت دیرتر انجام شود و به اهداف مدنظر نرسیم.

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی این استان، اعتبارسنجی نشده لذا این امر در مواردی منجر به کُندی کار و تغییر سرمایه‌گذار می‌شود، اما هم اکنون واگذاری این اماکن به سرمایه‌گذاران توانمند در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: قصد داریم بناهای تاریخی را که در اختیار و مالکیت حوزه میراث فرهنگی قرار دارند، برای حفظ، مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار کنیم تا از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذار این بخش استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به تجربه موفق مرمت کاروانسرای وکیل کرمان تصریح کرد: برای مرمت این بنا گروه مالی و اقتصادی توانمندی وارد شدند که در نهایت این کاروانسرا بازسازی و مرمت شد و هم اکنون در قالب بوتیک هتل زیبا و مدرن به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین بناهای تاریخی مهمی شامل ارگ راین، خانه اوشیدری، خانه بانک توکلی شهر کرمان، عمارت موسی خانی شهربابک، خانه بهادرالملک بردسیر نیز به منظور مرمت در حال واگذاری به گروه های اقتصادی با توان بالا هستند.

وی بیان کرد: مرمت عمارت شترگلو ماهان نیز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در دست اقدام است، اما باز هم سرعت کار بالا نیست و انتظار بیشتری داریم تا هر چه زودتر کار به انجام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به تخصیص اعتبار برای مرمت بناهایی که در اختیار میراث فرهنگی هستند اظهار داشت: در زمینه بازسازی ارگ بم از شرایط فعلی راضی هستیم و کارگاه های مرمت طبق برنامه، فعالیت خود را انجام می دهند و در باغ شاهزاده ماهان و بازار تاریخی کرمان نیز کار خوب پیش می رود.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه ساماندهی و مرمت قلعه اردشیر و قلعه دختر کرمان نیز با تامین اعتبار بزودی آغاز می شود.

فعالی تاکید کرد: در سفر امسال ریاست جمهوری به کرمان برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبار قابل ملاحظه ای مصوب شده، اما هنوز ابلاغ آن انجام نشده است.

وی افزود: در بحث کاوش های باستانی اعتبار لازم برای محوطه های تاریخی کنار صندل جیرفت و تپه یحیی ارزوییه تامین شده است که بزودی کار کاوش و ساماندهی در این محوطه های آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: این سازمان در مورد بناهایی که تحت تملک اوقاف قرار دارند نیز برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی اعلام آمادگی کرده و در نظر داریم چند واحد صنفی در بافت تاریخی شهر کرمان که مالکیت اوقافی دارند به هنرمندان صنایع دستی واگذار شود.

وی بیان کرد: پس از مرمت و بازسازی موفق عمارت کاروانسرای وکیل، گروه اقتصادی توانمندی وارد کرمان شده و مشغول بررسی کاورانسراهای این استان برای مرمت هستند و در نظر داریم کاروانسرای جر کرمان نیز برای مرمت و احیا به سرمایه گذار بخش خصوصی که توان بالایی داشته باشد واگذار کنیم.

فعالی تاکید کرد: اجرای پروژه های موفقی مانند احیای باغ موزه وزیری و حمام ابراهیم خان این انگیزه را برای سایر سرمایه گذارن بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی افزود: میراث فرهنگی برای مرمت و احیای بناهای تاریخی تسهیلات با شرایط بسیار خوبی در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار می دهد تا بتوانند به حفظ و احیای بناهای تاریخی استان کرمان کمک کنند و از منافع آن نیز بهره ببرند.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا