دردگویه استاندار کرمان از آنان که هم جان گذاشتند و هم حرف شنیدند

دردگویه استاندار کرمان از آنان که هم جان گذاشتند و هم حرف شنیدند

نشست شورای فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان روز سه‌شنبه با برخی سخنان استاندار همراه بود که درواقع حکایت دردگویه‌های بعضی ایثارگران را بازتاب داد.

آنانی که با حضور در جبهه نبرد با دشمن، نترسیدند، جلو رفتند و هم جانشان را گذاشتند و بعدهم از حقشان درجامعه محروم شدند اما در عین حال برخی از افراد، همه آنان را جیره‌خوار و ویژه‌خوار نامیدند یا می‌نامند.

به گزارش خبرنگار، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان که خود از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس است وقتی داشت این سخنان را در این نشست در محل استانداری بیان می‌کرد، البته خیلی آرام و با بُغض حرف می‌زد و براساس آنچه می‌گفت، درواقع داشت بغضی را روایت می کرد که برخی خانواده های شهدا و ایثارگران مدام با خود دارند.

وی که در این جلسه با ذکر مثالی از بروز مشکلی برای فرزندان یکی از خانواده های شهدا طی روزهای اخیر می‌گفت، چند گلایه هم کرد از همه مسئولانی که در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت آنقدر کم کاری با بدعملی کردند که کار در جامعه به اینجا رسیده و تصریح کرد: بیشترین گرفتاری در حوزه اشتغال، حوزه مسکن و در خیلی از حوزه‌ها برای ایثارگران است و الان درگیر این مساله هستیم.

فداکار ادامه داد: بله شاید همه ما بگوییم مملکت را دادند اینها بردند و خوردند؛ یعنی متاسفانه این شعار را فضاسازی رسانه‌ای کردیم و بچه‌های ایثارگر اکنون از حقشان محروم شدند و بعدا متهم شدند به اینکه ویژه‌خوار، رانت‌خوار و جیره‌خوار هستند؛ در واقع هم از حقشان محروم شدند و هم نمای آن (فرهنگ ایثارگری) بد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه معرفی فرهنگ ایثار و شهادت متاسفانه همه ما کم‌کاری کرده‌ایم، از (همه سطوح) جامعه خیلی توقعی نیست به هر حال جامعه گرفتار زندگی روزمره است اما ما(مدیران) در معرفی این فرهنگ کوتاهی داشته‌ایم.

فداکار با اشاره به اینکه خون شهدا این مملکت را حفظ کرد گفت: خون شهیدان عده‌ای خواب را بیدار کرد و عده‌ای اجنبی را نیز سر فکر آورد؛ این مهم ظرفیت خوبی است از این رو باید از فرهنگ ایثار و شهادت مراقبت کنیم.

استاندار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه آنچه انقلاب را پیروز کرد و آن را ادامه داد همه به خاطر خون شهداست، تصریح کرد: در همین اتفاقات اخیر آنچه که دشمن را به عقب راند و نابود کرد همین خون شهدا بود؛ همین شهید عجمیان، شهید علی‌وردی و غیره بودند که با وضع فجیعی نیز به شهادت رسیدند.

ضرورت توجه به ظرفیت مزار شهید سلیمانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مزار شهید سلیمانی ظرفیت فوق‌العاده‌ای از نظر ابعاد خارجی و داخلی دارد، بیان کرد: این مکان دائم مسافر دارد از این رو ظرفیت فوق‌العاده‌ای است.

فداکار با اشاره به اینکه مزار شهید سلیمانی نماد مقاومت و ایثارگری است از لزوم توجه به زائران خارجی مزار سردار گفت و افزود: آموزش و پرورش در زمینه فرهنگ سازی برای سرکشی و دیدار با خانواده شهدا کار کند.

ترویج فرهنگ ایثار در قانون بودجه

به گزارش رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این نشست افزود: بند ق تبصره ۹ قانون بودجه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به استثنای فصل یک و ۶( فصول مربوط به پرسنلی است و حقوق و دستمزد) به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص یابد.

جعفر رودری افزود: اعتبار مشمول این قسمت( طبق تبصره ۹ قانون بودجه) حدود ۳۰۳ میلیارد تومان در استان است که یک درصد این میزان حدود سه میلیارد تومان می‌شود و سهم هر کدام از دستگاه‌های اجرایی نیز در این مبلغ مشخص شده است.

وی تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی بند ق تبصره ۹ قانون بودجه که به تایید شورای ترویج فرهنگ ایثار و فرهنگ شهادت کشور رسیده موارد هزینه کرد و موارد مطرح در تبصره ۹ قانون بودجه را مشخص کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: مورد (الف) این دستور العمل اجرایی بند ق تبصره ۹ برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به جمع آوری و مستندسازی خاطرات ایثارگران در چارچوب ضوابط و الگوهای موجود در قالب موارد درنظر گرفته شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مورد ب دستورالعمل اجرایی بند ق تبصره ۹ قانون بودجه به تجلیل از ایثارگران دستگاه در مناسبت‌های خاص، برگزاری یادواره شهدای دستگاه‌ها و حمایت از کاروان‌ها، گروه‌های راهیان نور و دیگر امور اختصاص دارد.

رودری تاکید کرد: موارد هزینه کرد تبصره ۹ قانون بودجه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه‌ها انجام می‌شود و بنیاد شهید تنها یک کار نظارتی در جایگاه عالی انجام می‌دهد که مصادیق را تعیین می‌کند.

پرهیز از موازی‌کاری

در ادامه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان نیز در این نشست افزود: طبق قانون هزینه کرد اعتبارات هزینه ای دستگاه ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید با هماهنگی بنیاد شهید باشد.

سعید ایرانمنش ادامه داد: ۲۰ درصد از یک درصد در نظرگرفته شده در قانون بودجه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به بنیاد شهید باید واگذار شود تا در کارهایی که برای این موضوع در نظر گرفته است، اقدام کند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی هر کاری در حوزه ترویج ایثار و شهادت انجام می‌دهند با هماهنگی بنیاد شهید باشد تا از موازی‌کاری در این زمینه جلوگیری شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا