چه خبر از مقصران احتمالی خسارات سنگین سیل رفسنجان؟

سیل سهمگین تابستان امسال و خسارت‌های قابل توجه آن در رفسنجان همان زمان، فضای رسانه‌ای و مدیریتی استان و شهرستان را آنقدر تحت تاثیر قرار داده که قرار بود مقصران احتمالی اینهمه خسارت و وضعیت ترک‌فعل‌ها نیز مشخص و اعلام شوند.

همان زمان بود که مسئولان عالی استان وعده داده بودند همه ظرفیت ها را به کار می گیرند تا مقصرانی که سبب‌ساز وضعیت جاری شدن این میزان سیل و نیز حجم بالای خسارت ها باشد مشخص و برخورد لازم نیز با آنان انجام شود؛ حالا بعد از چندماه اما وقتی موضوع را پیگیری می کنیم هنوز نه خبری از مشخص شدن مقصر است و نه برخوردها. شاه‌کلید پاسخ متولیان محلی هم این است که سیل مقصری نداشته است و البته احتمال دارد منظور این افراد مدیران فعلی باشد زیرا مسئولان استان همچنان می گویند بررسی ها جریان دارد و درصورتی که مقصری در هر زمان( هر فردی در هر مسئولیتی در هر زمان) داشته باشد، به طور حتم برخورد لازم صورت می گیرد.

واقعیت اینکه پس از گذشت حدود پنج ماه از وقوع سیل مخرب در شهرستان رفسنجان و وارد آمدن زیان های مالی و جانی به این منطقه و حتا درخواست برای تشکیل کمیته حقیقت یاب به منظور بررسی علل و عوامل به وجود آمدن این رخداد، هنوز هیچ خبری از نتیجه نهایی بررسی ها منتشر نشده است.

سیل اوایل مرداد امسال با بروز پدیده جوی مونسون قسمت هایی از استان کرمان را درگیر کرد و در این میان، سیل در شهرستان رفسنجان، زادگاه استاندار کرمان با غافلگیری و شگفتی نیز همراه بود که خسارت‌های نسبتا سنگینی به برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان وارد آورد.

همین موضوع شائبه برخی قصور و اقدامات اشتباه را در اذهان بیشتر رقم زد به طوری که برخی، همان زمان حتا علیه شهردار کنونی برخی جریان سازی ها را رقم زدند و کار آنقدر بالا گرفت که حامیان شهردار نیز گفتند این دسته از منتقدان به علت مسائل سیاسی این فضاسازی را شکل داده اند و آنجا بود که شهردار رفسنجان در نامه ای خطاب به دستگاه قضا خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب شد.

اجازه ساخت و ساز در مسیر رودخانه در دل شهر، صدور مجوز ساخت شهرک از چند دهه قبل و برخی ترک فعل ها در جریان مقابله با سیلاب احتمالی از جمله مواردی بود که بعد از بروز سیل همواره به آن استناد می شود اما باید منتظر ماند و نتیجه برررسی های علمی و کارشناسانه را دید.

شهرستان رفسنجان گرچه در دهه های گذشته با کم بارشی و کاهش نزولات جوی دست و پنجه نرم کرده اما سابقه وقوع سیلاب های مهیب در سال های دور آن در منطقه هنوز در اذهان افراد کهنسال باقیست و این نشان دهنده سیل خیز بودن این شهرستان است که تکرار آن در سال های آینده نیز قطعی خواهد بود و ضرورت تصمیم گیری ها و اقدامات منطبق با این شرایط و پرهیز از سهل انگاری ها را نمایان می کند.

بارندگی مداوم طی سه روز و ورود آب و سیلاب به داخل شهر در مرداد ماه امسال باعث شد تا کنترل اوضاع از دست مسئولان در رفسنجان خارج شود و بخش های قابل توجهی از معابر و مناطق مسکونی شهر و روستاهای اطراف زیر آب برود به طوری که حجم خسارات به اندازه ای بود که وزیر کشور را برای بازدید میدانی به این شهرستان کشاند.

بارندگی شدید و روان شدن سیلاب با وجود قرار داشتن سه رودخانه در داخل رفسنجان منجر به ورود سیل عظیم به برخی مناطق داخلی شهر و روستاها، باغ ها و نیز زمین های کشاورزی رفسنجان شد به طوری که شهروندان مناطقی از رفسنجان تخلیه و در نقاط پیش بینی شده اسکان یافتند.

در جریان سیل رفسنجان سه نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جان باختند و سرپرست فرمانداری رفسنجان از خسارت ۴۴ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش‌های مختلف کشاورزی، زیرساخت‌های آب، برق، گاز، منازل مسکونی و دیگر بخش‌ های این شهرستان خبر داد.

بیشترین خسارت ها به روستای کوثرریز وارد شد که تعداد خانه های زیادی در آن روستا تخریب شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا