واکنش‌ موافقان و مخالفان تغییر نام یک خیابان در کرمان

واکنش‌ موافقان و مخالفان تغییر نام یک خیابان در کرمان

کرمان- ایرنا- تغییر نام خیابانی در جنوب شرق شهر کرمان از میرزاآقاخان به میرزاکوچک خان جنگلی توسط شورای شهر، واکنش‎‌هایی را به دنبال داشته تا جایی که عده ای در فضای مجازی با برگزاری کارزار درصدد نمایان تر کردن این واکنش‌ها هستند.

از ۲۷ بهمن کارزاری در فضای مجازی با عنوان “نجات هویت کرمان و جلوگیری از تغییر نام خیابان‌ها” راه افتاده که محتوای آن این است: «کرمان شهری تاریخی و باستانی است که متأسفانه در طول تاریخ بخش عظیمی از هویت تاریخی خود را از دست داده است؛ در سال‌های اخیر نام‌های اصیل کرمانی که مختص این شهر بودند و شخصیت های بزرگی که افتخار این سرزمین هستند به دلایل نامشخص کنار گذاشته شدند و کرمان به شهری بی‌هویت که تقریباً دیگر نامی از گذشته و مشاهیر خود ندارد تبدیل شده است…»

این کارزار مجازی که تاکنون شماری امضای دیجیتال هم گرفته در حالی است که حذف نام میرزاآقاخان کرمانی موافقانی نیز دارد و ماجرای تغییر نام نیز از جایی شروع و برای نخستین بار ۱۷ بهمن امسال طی نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع تغییر نامگذاری‌های بعضی معابر مطرح شد.

در حالی مخالفان حذف نام میرزاآقاخان وی را شخصیتی تاریخی برای این دیار معرفی می کنند که موافقان نیز این شخصیت را به داشتن تفکراتی ضد اسلامی و ضدشیعی منسوب می کنند و می گویند در منابع مختلف تاریخی به این موارد اشاره شده است.

در عین حال حامیان میرزاآقاخان که معتقدند نام وی نباید حذف می شد نیز می گویند: این شخصیت علاوه بر نبوغ در عرصه ادبیات و علوم قدیم در عرصه مبارزه با استبداد هم سرآمد بوده است.این افراد همچنین از میرزاآقاخان به عنوان متفکری برجسته و چندوجهی در تاریخ ایران قبل از انقلاب مشروطیت و مبارزات وی با جهل و استبداد یاد می کنند.

بعضی از مخالفان تغییر نام خیابان میرزاآقاخان معتقدند که وجود هشت اثر مکتوب از این شخصیت و همکاری های او با انجمن شیعیان بویژه سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۱۲۷۱ خورشیدی نقطه عطف شخصیت میرزاآقاخان است.

از طرف دیگر بعضی مخالفان تغییر نام خیابان میرزاآقاخان می‌گویند این شخصیت را باید از چهره‌های تاثیرگذار در تفکر تاریخی دوره قاجار دانست و تفکرات سیاسی او در مشروطه، تاثیرگذار بود. این افراد همچنین به مطالب افرادی همچون دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی اشاره می کنند که در مطلبی با عنوان” فریدون آدمیت و اندیشه های میرزا آقاخان کرمانی” می نویسد: تحقیقات آدمیت در باب میرزا آقاخان که براساس اصول تاریخ‏نگاری جدید تدوین یافته و مستدل و مستند است، فصلی بزرگ از تاریخ اجتماعی کرمان و حتی ایران روشن می‏ کند. باستانی پاریزی با اشاره به اینکه در فصول کتاب آدمیت در باب میرزا آقاخان شامل سرگذشت آوارگی و آثار او، فلسفه مادّی و اصالتِ طبیعت، علمِ اجتماع و حکمتِ ادیان، تعقُّلِ تاریخی و هنر و فنِ شعر و نویسندگی، و تأثیر تمدنِ غربی و نمونه‌‏هایی از نامه‌‏ها و آثار او ذکر شده است.

با این حال هرکدام از این طیف افراد در دفاع یا علیه شخصیت مذکور از منابع مختلفی نیز یاد می کنند.

اما محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر دوره ششم کرمان از موافقان تغییر نام خیابان میرزاآقاخان است که برای اولین بار این موضوع را در یکی از نشست های علنی شورای شهر کرمان مطرح و گفت که تغییر نام خیابان میرزا آقاخان پروژه‌ای هشت ماهه و درخواست مردم آن منطقه بوده که طبق این درخواست شهرداری با ارسال پیامک، تبلیغات محلی و نظرسنجی حضوری از مردم، به سه اسم میرزا کوچک خان جنگلی، شهید نشاط و اربعین رسید که در نهایت نام میرزا کوچک خان جنگلی با ۱۴۶ فراوانی مورد تایید قرار گرفت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اما بعد مصوبه شورا و مخالفت‌های شماری از مردم کرمان با تغییر نامگذاری خیابان میرزا آقا خان که باعث به راه افتادن کارزاری با همین عنوان نیز شده خبرنگار ایرنا جزییات بیشتر را از زبان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان جویا شد.

بابایی تشریح کرد: درباره کارزار «نجات هویت کرمان و جلوگیری از تغییر نام خیابان‌ها»، عنوان و متن اولیه‌ آن به نظر می‌آید یک متن کامل و منطقی است و هر کس که تیتر را ببیند و دلبستگی به کرمان داشته باشد قطعا از آن حمایت می‌کند ولی در نهایت در بند آخر متن این کارزار نکته‌ای که نوشته شده، دقیق و با مطالعه قبلی نیست.

وی ادامه داد: بند آخر متن این کارزار جای تامل دارد، زیرا در این متن یک کلمه حق انتخاب شده و در نهایت با یک امتداد باطل ادامه پیدا کرده است.

مردم شناخت دُرستی از میرزاآقاخان نداشتند

واکنش‌ موافقان و مخالفان تغییر نام یک خیابان در کرمان

وی تصریح کرد: موضوع داستان میرزا آقا خان این است که سابق بر این مردم شناخت دُرستی از این شخصیت نداشتند، ولی در مجامع علمی و طبق کتاب‌ها و اندیشه‌های ایشان کاملا مشخص است که جدای از بحث‌های ضد اسلام و ضدشیعه موضوعات ضد ایرانی و کرمانی نیز در کتاب‌های این شخصیت مطرح شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان بیان کرد: محتوای ضد ایرانی و ضد کرمانی در کتاب‌های میرزا آقا خان ثبت است و اگر کسی بخواهد می‌تواند مطالعه کند؛ در کتاب‌های منسوب به وی مانند«۱۰۰ خطابه» نیز این محتوا مشهود است.

وی تاکید کرد: مستندات محتوای ضد ایرانی در آثار میرزا آقاخان برای افرادی که تمایل به تحقیق دارند موجود است، من نیز قبل از اینکه عضو شورای شهر کرمان شوم با توجه به رشته دانشگاهی مدتی بر روی این موضوع کار کردم و تحقیقاتی را به همراهی دانشجویان انجام داده بودیم.

بابایی بیان کرد: طبق تحقیقات دانشگاهی برای ما مشخص شده بود که گذاشتن همچین نامی بر روی یکی از خیابان‌های کرمان اصلا جای این سوال دارد که چرا این اتفاق افتاده است؟

تغییر نام مطالبه مردمی است

وی در عین حال گفت: بعداز اینکه وارد شورا شدیم مطالبات مردمی نیز در این راستا به سمت ما آمد و شورای محله و افراد ساکن در این محله میرزاآقاخان درخواست داشتند با توجه به اهانت‌هایی که این شخصیت به کرمانی‌ها و ایرانی‌ها داشته است اگر می‌شود بحث تغییر نام این خیابان در دستور کار قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان بیان کرد: از این رو تغییر نام خیابان میرزآقاخان در دستور کار قرار گرفت و در پروژه‌ای هشت ماهه پیشنهادهای تخصصی و محله‌ای برای انتخاب نام جدید تجمیع شد و نهایتا به سه اسم برای این خیابان رسیدیم.

وی گفت: آن سه اسم انتخاب شده نیز با مراجعه مستقیم به منازل ساکنان محله میرزآقاخان مورد بررسی و انتخاب قرار گرفت و در نهایت شورای شهر کرمان موافقت کرد که نام این خیابان به میرزا کوچک‌خان تغییر پیدا کند و منتظر این هستیم که تایید فرمانداری را بگیرد و اجرایی شود.

تقویت هویت کرمان اولویت شوراست

بابایی بیان کرد: اولویت برای شورای شهر کرمان این است که هویت کرمانی و هویت ملی تقویت شود ولی چند نکته وجود دارد یکی اینکه می‌دانیم اگر تغییر نام سنخیت، مناسبت و قرابت معنایی و لفظی با نام قبلی نداشته باشد از طرف مردم پس زده می‌شود؛ مثل خیلی از تغییر نام‌هایی که در جاهای مختلف انجام شده و مردم هنوز اسامی قدیمی را استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: جامعه شناسان و روانشناسان در پروژه نامگذاری جدید خیابان‌ها به ما کمک کردند تا ما بتوانیم نامی نزدیک به نام میرزاآقاخان انتخاب کنیم و همانطور که مشاهده می‌کنید بین اسم میرزآقاخان و میرزاکوچک‌خان کمترین تغییری را در لفظ‌ می‌بینید.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان افزود: از طرفی دیگر میرزا کوچک‌خان جنگلی از قهرمانان ملی است که ما به آن افتخار می‌کنیم و در نامگذاری‌هایمان بنا بر این نیست که صرف نام‌های کرمانی را انتخاب کنیم مثل دوره‌های گذشته که خیابان اصلی شهر به نام شهید بهشتی و شریعتی نام گرفت و مردم هم با افتخار این اسامی را استفاده می‌کنند.

استقبال از پیشنهادهای مردم

وی در عین حال با تاکید بر اینکه شورای شهر بشدت از پیشنهادهای مردم برای نام‌های جدید استقبال می‌کند، اظهارداشت: به طور مثال خود شما در رسانه‌ کانالی ایجاد و پیشنهادهای مختلف از نام‌های کرمانی را جمع‌آوری و ارسال کنید، ما هم در کمیسیون نامگذاری بشدت از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

بابایی بیان کرد: باید در مورد نام جدیدی که برای این خیابان میرزااآقاخان انتخاب می‌شود تبلیغات رسانه‌ای انجام شود و مردم و مسئولان هم از این نام استفاده کنند و در جلسات قبل شورا من یک گله داشتم که مسئولان استانی و شهری ما هنوز اسامی جدید را در بعضی موارد استفاده نمی‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا