شهردار کرمان:

نهج‌البلاغه باید در همه زمینه‌های اقتصادی، مدیریتی و سبک زندگی مورد استفاده قرار گیرد

شهردار کرمان گفت: برای گسترش و ترویج نهج‌البلاغه در جامعه، هرچه در توان داریم، به‌کار می‌گیریم.

سعید شعرباف، در اولین نشست مجمع خیرین نهج‌البلاغه که با حضور مدیر بنیاد نهج‌البلاغه جنوب‌شرق کشور و برخی از اعضای بنیاد نهج‌البلاغه استان کرمان در محل دفتر وی برگزار شد، افزود: این کمترین وظیفه شهرداری کرمان درخصوص نهج‌البلاغه است که با ابزارهایی مانند در اختیار گذاشتن مکان، اطلاع‌رسانی، دعوت از سخنران، فضای تبلیغات و برگزاری همایش و امکاناتی که در اختیار دارد، به بنیاد نهج‌البلاغه کمک کند.

وی افزود: شهرداری کرمان تمام‌قد آماده همکاری با این بنیاد است؛ چراکه موضوع نهج‌البلاغه، خاص و ویژه است و هرچه برای آن وقت گذاشته شود، کم است.

شهردار کرمان، با بیان اینکه نهج‌البلاغه باید به شکل کاربردی در زندگی اجرا شود و در همه زمینه‌های اقتصادی، مدیریتی، سبک زندگی و خانواده مورد استفاده قرار گیرد، گفت: خوشبختانه بنیاد نهج‌البلاغه هم، همین کار را انجام می‌دهد و از ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه در همه امور زندگی استفاده می‌کند.

شعرباف ادامه داد: اما دغدغه این است که مجموعه‌های دولتی و یا شهرداری‌ها، گاهی پای کار هستند و گاهی دغدغه‌های دیگری دارند؛ بنابراین، نمی‌توان پایه و اساس این نوع کارهای بنیادی، وابسته به یک نهاد یا اداره و ارگان باشد؛ بنابراین، این بنیاد باید به‌سرعت، با کمک خیّران به یک نهاد مردمی تبدیل شود؛ چراکه مردم همیشه ماندگار هستند و اگر با این مجموعه‌ها پیوند بخورند، بنیاد و مجموعه‌های این‌چنینی پایدار می‌مانند.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق رخ دهد، برای مجمع خیرین نهج‌البلاغه بسیار خوب خواهد بود، گفت: قصد این است که بتوانیم در شهرداری ـ مستقل از مسایلی که شهرداری داردـ با کمک و کارهای مردمی و خیّران، به این بنیاد کمک کنیم.

شهردار کرمان افزود: سعی می‌کنیم پشت صحنه به‌عنوان یک تدارکچی، به بنیاد نهج‌البلاغه کمک کنیم تا گعده‌های نهج‌البلاغه، بازی‌ها و مسابقات با محوریت نهج‌البلاغه و حلقه‌های نهج‌البلاغه را گسترش دهیم.

شعرباف ادامه داد: اگر این بنیاد بخواهد از فضاهای شهرداری مانند سالن‌ها و بوستان‌ها، شهربازی و یا امکانات آن برای گسترش و ترویج نهج‌البلاغه استفاه کند، آمادگی همکاری داریم و این مسأله در مورد «قرآن» هم صادق است.

شهردار کرمان اظهار داشت: در این راستا ساختمانی در حال ساخت است تا قرائت قرآن، موضوعات قرآنی، جلسات قرآنی و مسابقات قرآنی در آن اجرا شود.

شعرباف افزود: موضوعات عمیق مانند قرآن و نهج‌البلاغه، باید بیشتر در جامعه گسترش یابند؛ بنابراین، شهرداری کرمان در این موضوعات، کاملاً همکاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: علت تشکیل مجمع خیرین نهج‌البلاغه با این عنوان هم، این است که پایه و اساس مردمی این کار فراهم شود؛ ما هم در پشت صحنه تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت.

شهردار کرمان، با بیان اینکه حکمت‌های نهج‌البلاغه، کوتاه، اثرگذار و بسیار دقیق و با مفاهیم عمیق هستند که می‌تواند جای عرفان‌های نوظهور را که مفهوم هم ندارند، بگیرد، گفت: برای جاری و ساری شدن فضای نهج‌البلاغه در شهر، کمک خواهیم کرد.

شعرباف افزود: از الان، چند پروژه و رخداد برای این مجمع در ماه‌های آتی برنامه‌ریزی کنید و ما هم در این خصوص پشتیبان این بنیاد و برنامه‌های آن هستیم.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه جنوب‌شرق کشور نیز در این نشست با تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل حمایت از این بنیاد گفت: در راستای ترسیم هندسه معرفتی آموزه‌های امیرالمومنین امام علی(ع) در جامعه اسلامی و پاسخگویی به شبهات علمی و دینی نسل جوان، براساس سخن علامه اندیشمند امینی(ره) که فرمودند «زنگارهای شبهه و کفر، جز به بیانات و براهین امام علی(ع) که در نهج‌البلاغه شریفش مندرج است، زدوده نشده است» بنیاد نهج‌البلاغه سعی دارد با کمک فضلا و دانشمندان از هر مکتب و آیین و دینی، اندیشه و فرهنگ علوی در جوامع بشری نهادینه شود و برای عملی شدن این مهم، دست تمام بزرگان، اهالی فضل و دانش و ادب و هنر را به گرمی می‌فشرد و منتظر طرح و اندیشه‌های بدیع، عمیق و هنرمندانه است.

محمدرضا آقاملایی افزود: می‌خواهیم هویت درونی خود را پُر کنیم و در این زمینه مکاتب و مسالک و حتی کسانی که دین هم ندارند، معتقدند فقط با گفتارهای علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) می‌توانیم هویت خود را پُر کنیم، وگرنه جامعه بی‌هویت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بنیاد نهج‌البلاغه هم بر همین اساس شکل گرفته است، گفت: از ارتباطات و نظرات افراد در گسترش و ترویج این بنیاد استفاده خواهیم کرد.

آقاملایی اظهار داشت: در حال حاضر، بزرگترین تشکل علمی فرهنگی جوانان استان با بیش از 5000 عضو، متعلق به بنیاد نهج‌البلاغه استان است که همه اعضا، نخبه و فعال هستند.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه جنوب‌شرق کشور ادامه داد: این اعضا کرسی‌های نظریه‌پردازی زیادی در بیش از نیمی از دانشگاه‌های استان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از همه می‌خواهیم برای ارائه پیشنهادات، نظرات و فکرشان با این بنیاد همکاری کنند تا زوایای هندسه معرفتی آموزه‌های امام علی(ع) در جامعه ترویج شود و در پی آن، جامعه‌ای متعادل داشته باشیم، گفت: از شهردار کرمان که مردانه بنیاد نهج‌البلاغه را حمایت کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

معاون نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و عضو شورای راهبردی بنیاد نهج‌البلاغه استان کرمان نیز در این نشست گفت: بسیار خرسندیم که شهردار کرمان از کلان‌شهر مشهد آمده‌اند که در آن نفس کشیده، مدیریت کرده و یکی از مدیران تأثیرگذار مشهد بوده‌اند.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: ایشان همچنین در تولیت آستان قدس رضوی که دنیایی از کار تلاش و فعالیت است، تجربه اندوخته و از آن محیط معنوی رضوی در شهر کریمان حضور پیدا کرده‌اند که باعث برکتی برای کرمان است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان کرمان آقای دکتر «آقاملایی»، از کسانی است که دغدغه حوزه نهج‌البلاغه دارد و توانسته خالصانه و فعالانه، موضوعات نهج‌البلاغه را در استان کرمان با موفقیت ترویج دهد.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه، هویت ما شیعیان است و در حوزه‌های وسیعی ورود کرده که اگر این هویت گم شود، به بن‌بست خواهیم رسید؛ بنابراین، باید نهج‌البلاغه را در جامعه به نحو شایسته‌ای ترویج و گسترش دهیم.

فاطمه لشکری، شاعر و صاحب اثر «خوشه‌های معرفت» نیز در این نشست با تشکر از شهردار و مدیر بنیاد نهج‌البلاغه گفت: من جای نهج‌البلاغه را در فرهنگ کرمان خالی می‌بینم.

وی با بیان اینکه هفت‌سال بر روی کتاب «خوشه‌های معرفت» کار کرده‌ام، گفت: کتاب من، دو ویژگی مهم دارد؛ یکی اینکه زبان راحتی دارد که حتی دبستانی‌ها هم می‌توانند راحت آن را بخوانند و بفهمند و دوم اینکه کوچک‌ترین اختلافی با متن اصلی نهج‌البلاغه ندارد.

لشکری افزود: ابتدا قرار بود جناب آقای «الهی قمشه‌ای» مقدمه این کتاب را بنویسند که به‌دلیل بیماری، این مهم را به پروفسور «سیدحسن امین» واگذار کردند.

وی با اشاره به عدم حمایت برخی از مسئولان استان در انتشار این کتاب گفت: این کتاب درنهایت توسط نشر «گیوا» منتشر شد.

صاحب اثر «خوشه‌های معرفت»، با بیان اینکه این کتاب در برخی دانشگاه‌های کشور در حال تدریس است، گفت: اما در کرمان هنوز شناخته شده نیست.

لشکری افزود: از شهردار کرمان و مدیر بنیاد نهج‌البلاغه که تلاش بسیاری در ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه و تشکیل این مجمع می‌کنند، تشکر می‌کنم.

گفتنی است؛ در این نشست، شهردار کرمان از خانم «فاطمه لشکری» به‌دلیل ‌ترجمه منظوم حکمت‌های نهج‌البلاغه در کتابی با عنوان ««خوشه‌های معرفت»، با اهدای لوح، تقدیر کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا