سجد تاریخی روستای جهانی میمند مرمت شد

مسجد تاریخی روستای جهانی میمند مرمت شد

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی روستای صخره و دستکند میمند از مرمت و بهسازی مسجد تاریخی این روستای جهانی در شهرستان شهربابک خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، رضا ریاحیان با اعلام این خبر افزود: فضای داخلی مسجد، محوطه جلوی حسینیه و همچنین بخشی از شبکه معابر میمند در راستای اجرای طرح ساماندهی و مرمت فضاهای دستکند روستای جهانی میمند مرمت و ساماندهی شده است.

وی اظهار داشت: در طرح اجرا شده در مسجد روستای تاریخی میمند از مصالح بوم‌ آور استفاده و تمام ضوابط سازمانی جهانی یونسکو نیز رعایت شده است.

ریاحیان بیان کرد: با توجه به اینکه مراسم جوش‌زنی (نوعی سینه زنی و عزاداری) یکی از مراسم‌های آیینی ثبت شده استان کرمان به شمار می‌رود و روستای میمند یکی از مناطقی است که این مراسم به صورت پرشور در آن برگزار می‌شود بنابراین فراهم کردن زمینه برای هر چه بهتر برپا شدن این مراسم از ضروریات به شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند گفت: مراسم آیینی جوش‌زنی سال گذشته در ایام محرم و صفر با حضور تعداد زیادی از عزاداران حسینی در روستای جهانی میمند برگزار شد.

مسجد تاریخی روستای جهانی میمند مرمت شد

روستای صخره ای میمند با ۴۲۰ کیلومتر وسعت در ۳۸ کیلومتری شهربابک از توابع استان کرمان واقع شده است.

میمند به عنوان روستایی صخره‌ای و دستکند (ساختار آن به دست انسان‌ها در دل کوه و صخره کنده‌کاری شده است) یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی استان کرمان است که با معماری عجیب و قدمت چند هزار ساله خود گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را جذب این استان می‌کند.

این روستا در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی با نام دهکده صخره‌ای میمند در لیست آثار ملی و در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی با نام چشم‌انداز فرهنگی میمند در میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

یکی از ویژگی‌های مهم این روستا با این قدمت، مسکونی بودن آن است؛ جریان زندگی در میمند هنوز برقرار است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا