در مصاحبه با مدیرکل بنیاد مسکن استان مطرح شد

یکان یکان موانع نهضت ملی مسکن در کرمان

یکان یکان موانع نهضت ملی مسکن در کرمان

حدود یکسال از زمانی که استاندار وقت کرمان خط و نشان کشید که مقصران روند کُند طرح های ساخت مسکن استان باید به دادگاه معرفی شوند می گذرد و همچنان آنطور که آمارها و اظهارات مسئولان حکایت می کند در این زمینه اندر خم یک کوچه‌ایم.

اواسط مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که استاندار وقت کرمان ضمن اشاره به اینکه مسئولان و مردم از تعلل بی دلیل ساخت مسکن در استان معترضند گفت: اجرای پروژه مهم ساخت مسکن بین دستگاه های مختلف پاسکاری می شود به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

علی زینی وند همان زمان تصریح کرده بود: برخی نهادهای دست اندرکار به بهانه های مختلف، دیگر دستگاه ها را مانع این کار معرفی می کنند یا مطالبه مردم را به سمت دولت و مسئولان سوق می دهند؛ همچنین پروژه را نگه داشته اند درحالی که هیچ مانعی پیش رو ندارند.

این انتقادها دقیقا یکماه پس از آن بود که مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان نیز در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرده بود «صورتجلسه ساخت حدود چهار هزار و ۷۰۰ مسکن در استان کرمان سال ۹۸ به امضا رسیده اما تاکنون (تا شهریورماه ۱۴۰۰) غیر از کارهای اولیه هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است» و این مهم خبر از مشکلاتی ساختاری می داد؛ مشکلاتی که باوجود آنکه با شروع به کار استاندار جدید هم همه ظرفیت ها برای به سرانجام رسیدن طرح های ساخت مسکن در استان پای کار آمد اما همچنان همان مشکلات برای بیشتر نقاط استان بیان می شود: کمبود آب، کسری زمین، تامین سایر زیرساخت ها و همکاری نکردن بانک ها.

خبرنگار به سراغ مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان به عنوان یکی از نهادهای درگیر در ساخت مسکن روستایی و نیز شهرهای کم جمعیت تر رفته است که وی نیز تامین آب و کسری زمین را از جمله مهمترین مشکلات و موانع پیش روی این طرح همچنان بیان و تاکید می کند که البته باید همراهی نکردن بیشتر بانک ها را هم به موانع موجود اضافه کرد.

علی اکبر سلطانی نژاد روز پنجشنبه ضمن اینکه تامین آب را به عنوان مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان عنوان کرد گفت: مشارکت نکردن شبکه بانکی استان از دیگر موانع اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر مشکلات در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین یا کسری زمین در اکثر شهرها و مناطق استان کرمان است افزود: البته تاکنون به همت ۲ اداره کل راه و شهرسازی شمال و جنوب استان و برخی دیگر نهادها بخشی از مشکل زمین در شماری از شهرهای استان رفع شده است اما همچنان در دیگر مناطق مشکل داریم.

وقتی بانک ها اینجا هم پای کار نیستند

سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه تنها بانک مسکن در حوزه تسهیلات مسکن به وظیفه خود عمل کرده است گفت: در حوزه تسهیلات مسکن باید همه بانک ها پای کار بیایند.

یکان یکان موانع نهضت ملی مسکن در کرمان

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نداشتن شبکه خدمات زیربنایی در سایت های نهضت ملی مسکن را یکی دیگر از موانع اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: همچنان آب مشکل اساسی این طرح ها در حوزه خدمات زیربنایی است.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه طرح نهضت مسکن ملی در ۲ بخش شهری و روستایی اجرا می شود و ۴۲ درصد از جمعیت استان کرمان در روستاهاست بیان داشت: اخیرا مصوبه هیات دولت در بخش روستایی گرفته شده است.

سهم کرمان از مجوزهای ساخت مسکن روستایی

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی باید در کشور ساخته شود که سهم استان کرمان ۱۴ هزار واحد است گفت: متقاضیان در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر برای ساخت مسکن می توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و با بازپرداخت ۲۰ ساله استفاده کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه عمده مردم در روستاها زمین دارند اما افرادی که زمین ندارند نیز برای آنان زمین تامین می‌شود تصریح کرد: تامین زمین برای تمامی شهرهای استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار است.

به گفته وی هر جا که زمین تامین، به مردم تحویل و تسهیلات آن نیز پرداخت و پروانه ساخت آن با تخفیف صادر شده است.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: در تعداد زیادی از شهرها زمین موجود نبود که طی یکسال اخیر راه و شهرسازی زمین تامین کرده یا در حال تامین است.

براساس آمارها تاکنون افزون بر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که سهم کرمانی ها از این آمار افزون بر ۱۸۰ هزار نفر بوده و کمی بیشتر از ۴۰ هزار نفر تایید نهایی شده اند.

این درحالی است که معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز طی روزهای اخیر در سفری به استان کرمان تعهد وزارت راه‌ و شهرسازی را در این طرح تنها تامین زمین و ساخت دانست و اظهارداشت که مشکلات زیر ساخت باید به دست دستگاه های مربوطه برطرف شود.

وی همچنین گفته است که وزارت راه امکان تامین زمین را دارد اما برخی مشکلات دیگر وجود دارد مثل تامین آب که در کرمان مهمترین مشکل است.

تقی رضایی تاکید کرده است: می‌طلبد مسئولان استان با حرکتی جهادی در رفع این مشکل تلاش کنند تا بتوان به تعهد دولت در امر ساختمان در استان کرمان جامه عمل پوشاند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا