به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

خیلی تلاش کردیم متراژ پیاده‌راه‌های شهر کرمان و نسبت بخش‌های خاکی آن را در بیاوریم اما نتوانستیم زیرا معاونت متولی در شهرداری این شهر پاسخگو نبود و همکاری نکرد.

غیر از پیاده راه هایی که برای فعالیت های عمرانی یا ساخت و سازها خاکی می شوند و بموقع و با کیفیت لازم سرامیک یا آسفالت (ترمیم) نمی شوند، بسیاری از پیاده راه ها در شهر کرمان وجود دارند که از ابتدا و طی سال های اخیر همانطور خاکی مانده اند و معلوم نیست چرا شهرداری در این کلانشهر به عنوان مرکز استان فکری برای آنها نکرده و نمی کند.

در کنار خاکی بودن بخش قابل توجهی از پیاده‌راه‌های شهر کرمان که شهرداری باید متراژ آنها را به افکارعمومی ارائه کند، کم‌عرض و غیراستاندارد بودن نیز از دیگر مشکلات این معابر شهری است که غیر از چهره نازیبا، سبب مشکلات در تردد شهروندان شده است.

البته همه مشکلات در همه جای شهر به شهرداری بر نمی‌گردد زیرا مشاهده شده در نقاطی از معابر اصلی شهر، شهرداری کار کفپوش و زیباسازی پیاده راه و حتی انسداد مسیرهای خودرویی به آن را بخوبی انجام داده اما به مرور زمان برخی صاحبان منازل یا البته بیشتر در بعضی سازمان های دولتی یا غیردولتی برای آنکه امکان راحت تر تردد با خودرو داشته باشند، موانع را برداشته اند و به خرابی کفپوش های پیاده راه ها دامن می زنند.

گرچه در این زمینه نیز انتظار می رود شهرداری نظارت داشته باشد و ضمن برخورد با این افراد – درصورت مشاهده یا بررسی- اصلاح این خرابی ها را با فوریت در دستور کار قرار دهد اما آنچه که مورد تایید مدیران شهری هم قرار دارد اینکه پیاده راه های کرمان وضعیت مناسبی ندارند و این آشفته بازار، زیبنده یک مرکز استان نیست.

سد معبر و دیگر گرفتاری ها را هم اضافه کنید بر این مشکلات و ببینید که صدای گلایه شهروندان از این نارسایی های شهری چقدر بالاست به طوری که اعضای شورا معترفند از جمله انتقادهایی که به شهرداری گزارش می شود، همین موارد است.

اما اگر بخواهیم تصویری واقعی از خیابان های شهر کرمان داشته باشیم، غیر از آسفالت های پرچاله چوله که از مهمترین مشکلات شهر به شمار می رود و شهردار نیز به آن اذعان داشته و برای مصوبه شورا در زمینه آسفالت معابر تاکید زیادی داشت، بسیاری از پیاده راه های آسفالت و دارای کفپوش هم دارای مشکلات چاله ها و کنده کاری ها هستند که سبب مشکلات تردد بویژه برای معلولان یا اقشار خاص نیز می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

باید بپذیریم که در بیشتر معابر شهر کرمان، در ابتدایی‌ترین هدف پیاده‌راه‌ها یعنی همان مسیر گذری استاندارد در کنار خیابان‌ها دچار مشکل است و پیاده‌راه‌های این شهر یا خاکی‌ هستند یا کفپوش مناسبی ندارند. البته در مورد خیابان‌هایی که به پیاده‌راه تبدیل می‌شوند در این شهر از سال ۹۹ فکر ‌ها و کارهایی شده اما این پروژه‌ها هم یا به طور کامل به اتمام نرسیده اند یا در مورد پیاده‌راه شدنشان اما و اگرها وجود دارد که در بعضی موارد در حد یک طرح باقی مانده‌اند.

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

عقب ماندگی در پیاده‌راه‌سازی باوجود تخصیص بودجه

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌های استاندارد کمی در شهر کرمان داریم گفت: پیاده‌راه‌هایمان استاندار نیست یا کف سازیشان مشکل دارد یا خاکی هستند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌های استاندارد کمی در شهر کرمان داریم، گفت: در حوزه پیاده‌راه‌سازی در این شهر عقب هستیم و پیاده‌راه‌هایمان استاندار نیست یا کف سازیشان مشکل دارد یا خاکی هستند.

منصور ایرانمنش با تاکید بر اینکه در حوزه پیاده‌راه‌سازی شهرداری در عملکرد مقداری عقب است، اظهارداشت: موضوع پیاده‌راه‌ها در بودجه دیده و بر آن هم تاکید شده اما متاسفانه کار شاخصی در این حوزه انجام نشده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: موضوع پیاده‌راه‌ها مطالبه ای بجاست و خود ما  نیز این  مطالبه را از شهرداری داریم و متاسفانه شهرداری در  این قسمت ضعیف عمل کرده است.

وی تاکید کرد: در حوزه پیاده‌راه‌ها چه سال‌های گذشته و چه در زمان کنونی تاسفانه خیلی توجه چندانی نشده و ما  هم به عنوان شورا این مطالبه را از شهرداری داشته‌ایم و در چندین دوره شورا هم این موضوع را مطرح  کردیم.

پیش‌بینی بودجه‌ برای پیاده‌راه‌ها

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان با تاکید بر اینکه یکی از بحث‌های مهم و اولویت‌دار شورای شهر موضوع پیاده‌راه‌هاست، افزود: برای  بهسازی، ترمیم و ایجاد پیاده‌راه‌ها کل بودجه‌ای که پیش‌بینی کردیم حدود ۱۷ میلیارد تومان است که از این میزان تا پنج میلیارد تومان تامین اعتبار و کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۷ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده برای پیاده‌راه‌ها تنها یک سوم و آن هم پنج میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است، ادامه داد: این موضوع در صورتی است  که ما از نیمه سال هم گذشته ایم و خیلی بیشتر از این باید کار شده باشد که متاسفانه کاری انجام نشده است.

مردم رضایت ندارند

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز به ایرنا گفت: پیاده‌راه‌های شهر کرمان وضع خوب و فرش مناسبی ندارند و دچار چاله‌های فراوانی هستند که شهروندان را دچار مشکل می‌کند؛ از این رو موضوع نابسامانی پیاده‌راه‌ها را در جلسات متعدد شورای شهر مطرح کردیم و چندروز پیش هم به  منظور چاره‌اندیشی به صورت میدانی از این محل‌ها و پیاده‌راه های شهر کرمان بازدید داشتیم.

سد معبر یکی از مشکلات پیاده‌راه‌ها

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

با وجود سد معبر در پیاده‌راه‌ها افراد بسیاری برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی باید بناچار مدتی را صبر کنند یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. 

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز گفت: پیاده‌راه‌های شهر کرمان وضع خوب و فرش مناسبی ندارند و دچار چاله‌های فراوانی هستند که شهروندان را دچار مشکل می‌کند

مویدی با اشاره به اینکه شکایت های زیادی مردم از وضعیت پیاده راه‌های شهر دارند و سد معبر هم یکی از مشکلات و شکایت های پرتعداد است، تصریح کرد: درباره سد معبر در پیاده‌راه‌ها تعداد زیادی اخطار داده ایم و با دادگاه در این زمینه نیز صحبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها جمع آوردی موارد سد معبر از وظایف شهرداری‌هاست و باید جمع‌آوری کنند و پرونده را  بفرستند دادگاه تا با این موارد برخورد شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مبلمان شهری در پیاده‌راه‌ها 

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

اما بهبود نقش مبلمان شهری بویژه در پیاده راه‌ها، پیامدهای مفید چشمگیری در بهبود عملکرد عناصر شهری، ارتقای کیفیت محیط شهری، افزایش سطح رضایت شهروندان و تمایل بیشتر به استفاده از فضای پیاده‌راه‌ها را به همراه خواهد داشت.

کمبود بودجه

رییس کمیسیون خدمات شهری شورا با اشاره به اینکه موضوع مبلمان شهری در پیاده‌راه ها دنبال می‌شود افزود: برای ایجاد مبلمان شهری یک مقدار وضع بودجه دچار مشکلات است و بیشتر بودجه برای هزینه‌های جاری است؛ یعنی شوخی نیست در ماه ۸۱ میلیارد تومان هزینه حقوق پرسنل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه شورا مساله مبلمان شهری در پیاده‌راه‌ها را دنبال می کند و این موضوع به مرور زمان حل خواهد شد، گفت: مبلمان شهری در پیاده‌راه‌ها به عنوان یکی از مهمترین عناصر محیط شهری، سهم بسزایی در مطلوبیت فضا دارد.

وضعیت پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی 

ضرورت ایجاد فضایی برای تعامل شهروندان، ایجاد فضای عمومی در شهری فاقد فضای عمومی، تبدیل خیابان های تحت سلطه اتومبیل‌ها به یک خیابان زیست‌پذیر، افزایش میثاق و همبستگی اجتماعی، تقویت ارتباط شهروندان با هویت تاریخی-فرهنگی شهر، تشویق عملی شهروندان به فاصله‌گرفتن از خودرو و پُررنگ شدن بُعد فرهنگی – اجتماعی زندگی روزمره مردم باعث شده پروژه  پیاده‌راه‌های عریض در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود. پیاده‌راه‌سازی خیابان تجلی و میدان توحید( ارگ) کرمان هم از این پروژه‌ها بود که از سال ۹۹ آغاز شده و هنوز به مرحل بهره‌برداری کامل نرسیده است.

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان معتقد است: بحث پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان تجلی مفصل است و قرار بود با میدان ارگ(توحید) یک پیمانکار داشته باشند و کار انجام شود که در نهایت پیمانکار اوایل کار گفت در توانم نیست و نمی‌توانم در نتیجه میدان تجلی به نوعی به  شهرداری واگذار و قرار شد مجموعه شهرداری به صورت امانی این کار را انجام دهد و میدان ارگ (توحید) نیز توسط پیمانکار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌سازی میدان توحید(ارگ) رو به اتمام است، گفت: فعلا شهرداری همان قسمتی که پیمانکار کار را به اتمام رسانده را تا چند روز آینده تحویل می‌دهد و  بحث روشنایی این میدان هم در نهایت باید خود شهرداری پیگیری کند.

ایرانمنش گفت: درباره میدان تجلی بحث کف‌سازی تقریبا تمام شده و هم‌اینک هم به نوعی به بهره‌برداری رسیده و دارد استفاده می‌شود؛اما بحث جداره‌ها و اِلِمان‌ها (نمادها) باقی مانده و آنها را هم به نوعی شهرداری تقبل کرده که باید این کار را به مرور انجام دهد.

اما و اگرها برای پروژه پیاده‌راه ارگ( میدان توحید)

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

اما در عین حال معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز گفت: میدان ارگ(توحید) در طرح کلا پیاده‌راه است اما وقتی می‌گوییم میدان ارگ(توحید) باید بسته و پیاده راه شود و دیگر ماشین داخل این میدان نرود؛ یکی از اصلی ترین مسائلی که باید به آن توجه شود؛ اگر میدان ارگ بسته شود تکلیف ماشین هایی که هم اینک از بدنه میدان ارگ برای پارکینگ استفاده می‌کنند چه می‌شود؟

محسن پور اسماعیلی ادامه داد: مجموعه‌ای در حاشیه خیابان طالقانی و امام(ره) شهر کرمان به عنوان مجموعه «ساروج پارس» داریم که زیر آن پارکینگ‌های مناسبی هم تامین شده اما واقعیت اینکه فاصله زیادی با میدان ارگ( توحید) دارد و باید فاز دوم این مجموعه نیز شروع و به بدنه میدان ارگ وصل شود تا امکان پیاده راه سازی در این میدان فراهم شود وگرنه اکنون با شرایطی که دارد به نظر نمی  آید شرایط فراهم باشد که بخواهند بگویند میدان ارگ( توحید) از فردا پیاده‌راه شود.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم در میدان ارگ( توحید) مسیر دسترسی خودروها را فعلا ببندیم و بگوییم در ساعت خاصی عبور و مرور وسایل نقلیه انجام شود؛ در واقع بین مطالعه، طرح‌ و  اجرای یک طرح خیلی فاصله است. 

پیاده راه‌سازی میدان شورا

پیاده‌راه‌سازی میدان شورا هم از طرح‌های بود که ۲ سال پیش در شورای شهر به تصویب رسید اما اجرا نشد. رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به این موضوع افزود: با توجه به اینکه طرحی که از این میدان آماده کرده بودند و آمارگیری ترافیکی آن مربوط به ۲ سال قبل  بود مقرر شده مجدد شهرداری بحث ترافیکی و تبعات اجتماعی  پیاده راه سازی این مکان  را بررسی کند و  ضمن ارزیابی و برآورد هزینه‌ای گزارش جامعی به شورا بدهد.

برای امسال پروژه پیاده‌راه‌سازی در شهر کرمان نداریم 

به وسعت پیاده‌راه‌های خاکی کرمان

ایرانمنش گفت: فعلا در برنامه امسال پروژه پیاده‌راه‌سازی دیگری نداریم و شاید در سال آینده مواردی در نظر گرفته شود که البته محورهایی را در طرح تفصیلی داریم  و به نوعی باید پیاده‌راه شود که مقداری این محورها تبعات جانبی دارد و باید با دقت کار بررسی شود.

پیاده‌راه‌ها ضمن تسهیل تردد شهروندان به نشاط مردم و به احساس اجتماعی ایشان نیز فرصت بروز می‌دهد؛ بنابراین حیات مدنی تنها با امکان حضور پیاده تمامی مردم و وجود پیاده‌راه‌های مناسب و مطلوب در شهر امکانپذیر است.

پیاده‌راه‌ها ضمن تسهیل تردد شهروندان به نشاط مردم و به احساس اجتماعی ایشان نیز فرصت بروز می‌دهد؛ بنابراین حیات مدنی تنها با امکان حضور پیاده تمامی مردم و وجود پیاده‌راه‌های مناسب و مطلوب در شهر امکانپذیر است.

اینکه مسئولان شهری به موضوع پیاده‌راه‌های شهر کرمان توجه بیشتر داشته باشند مطالبه جدی است اما با وجود پیگیری‌های مکرر،  بسیاری از پرسش های خبرنگار ایرنا در این زمینه در حوزه‌های فنی و زیر بنایی از اقدامات انجام شده و نشده و طرح‌های در دستور کار معاونت عمرانی شهرداری برای پیاده راه های این شهر بویژه پیاده راه‌های کنار خیابان‌ها که محل اصلی در رفت و آمد شهروندان محسوب می‌شوند، از سوی مسئولان این معاونت بی‌پاسخ ماند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا