2هزار سگ‌گزیدگی و چهار فوتی ناشی از هاری در کرمان

آمارها از افزون بر ۲ هزار سگ‌گزیدگی در کرمان طی امسال و نیز چهار فوتی‌ ناشی از هاری از پارسال تاکنون حکایت دارد اما دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز ناکام مانده است.

جمعیت رو به ازدیاد سگ‌های ولگرد در سطح شهر کرمان و دیگر نقاط این استان، پیامدهای بهداشتی آن و خطرات سلامت شهروندان از جمله مشکلاتی است که چندی پیش نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی در این زمینه گزارشی هشدارگونه به همراه توجیه های غیرقابل قبول نهادهای متولی مثل شهرداری یا دامپزشکی را در پاسکاری موضوع، رسانه‌ای کرد و در لینک زیر قابل مشاهده است:

اما چندروز از گزارش نگذشته بود که خبری مبنی بر حمله سگ های ولگرد به ۲ کودک خردسال در کرمان منتشر و با عکس صورت های باندپیچیده شده آنان اطلاع رسانی شد؛ خبری که ابتدا با تردیدها از حمله سگ همراه بود زیرا بنا بر نظر پزشکان زخم های ناشی از سگ گزیدگی با احتمال و فرض انتقال بیماری هاری، نباید باندپیچی و پوشانده شود اما در خبرهای تکمیلی اعلام شد که کودکان همراه با اعضای خانواده سوار بر موتورسیکلت بوده اند که سگی به آنان حمله کرده و سرنشینان در نتیجه زمین خوردن، آسیب دیده اند.

جزییات این خبر اما چیزی از هشدارها و خطرات ناشی از حضور سگ های ولگرد در سطح شهر کرمان و دیگر نقاط این استان نمی کاهد و این در حالی است که سخنگوی علوم پزشکی کرمان می‌گوید از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۱۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در محدوده این دانشگاه رخ داده که بیش از ۲ هزار مورد آن معادل افزون بر ۷۰ درصد مربوط به سگ‌گزیدگی بوده است.

مرور آمارهای حیوان گزیدگی هرچه جلوتر می رود جالب تر و قابل تامل تر هم می شود زیرا در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان کرمان گزارش شده که پنج هزار و ۸۰۰ مورد آن در حوزه علوم پزشکی کرمان بوده است.

خبرنگار برای کسب جزییات بیشتر به سراغ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفته و با وی مصاحبه کرده است؛ سعید صحبتی روز چهارشنبه در این باره توضیح داد: درصد قابل توجهی از گزش های حیوانات مربوط به سگ های ولگرد است و متاسفانه شمار آنها و بیماری‌های مرتبط با آن طی سال های گذشته در این استان روبه فزونی رفته است.

۲ هزار سگ‌گزیدگی و چهار فوتی ناشی از هاری در کرمان

چهار مرگ ناشی از هاری در کرمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در عین حال گفت: مرگ ناشی از هاری طی سال های اخیر در کشور افزایش یافته و آمار آن در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ سه برابر شده است.

وی افزود: چندین سال مرگ ناشی از هاری را در استان کرمان نداشتیم اما هاری در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چهار نفر از این استان را به کام مرگ فرستاد که ۲ مورد از آن به علت حمله گرگ و ۲ مورد سگ گزیدگی بوده است.

طرح ناکام جمع آوری

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین در پاسخ به پرسش درباره نقش این نهاد در موضوع جمع آوری سگ های ولگرد و نیز آخرین وضعیت این مهم گفت: طرح جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد مربوط به دیگر سازمان هاست که متاسفانه تا این لحظه ناکام مانده و حتی باعث افزایش تعداد این حیوانات شده است.

صحبتی افزود: برنامه مبارزه با سگ های ولگرد در استان کرمان متاسفانه در استان کرمان به صورت کامل انجام نشده و افزایش تعداد سگ های ولگرد در این استان کرمان مشهود است؛ اکنون این حیوانات را به وفور در خیابان‌ها، کوچه‌ها و پارک های شهر می بینیم که آزادانه پرسه می زنند.

وی اظهار داشت: کارگروه مربوطه برای مقابله با سگ های ولگرد با حضور شهرداری، شورای اسلامی شهر، فرمانداری ها، نیروی انتظامی و بهداشت و درمان برگزار می شود که دانشگاه علوم پزشکی فقط یک بخش از آن است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصوبات این کارگروه تقریبا انجام شده اما کافی نیست زیرا نتوانسته مشکل سگ های ولگرد را در استان کرمان حل کند؛ لذا موضوع مبارزه با سگ های ولگرد را در دستور کارگروه سلامت استان کرمان گذاشتیم که به صورت ویژه به آن پرداخته خواهد شد.

بیماری های ناشی از سگ های ولگرد و افزایش شمار تصادفات

صحبتی ابراز داشت: خطرناک ترین بیماری های سگ های ولگرد هاری است و همچنین کیست هیداتید از راه سگ ها منتقل می شود؛ این حیوان همچنین می تواند از راه گزش، بیماری‌های عفونی پوستی را منتقل کند.

۲ هزار سگ‌گزیدگی و چهار فوتی ناشی از هاری در کرمان

وی گفت: سگ یکی از عوامل بروز بیماری سالک است که باعث انتقال و شیوع آن می شود؛ ضمن آنکه بیماری های متعدد عفونی و انگلی ناشی از این حیوان را در انسان ها مشاهده می کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: همچنین حضور این حیوان در خیابان ها و جاده های ورودی شهرها در طول سال حوادث رانندگی متعددی را سبب شده است.

از جمله عوامل ازدیاد جمعیت سگ های ولگرد داخل محدوده های زندگی شهروندان غذا دادن برخی شهروندان به آنها و نیز وضعیت جمع آوری زباله در کلانشهر کرمان اعلام می شود زیرا بر سر کوچه ها و خیابان های شهر کرمان سطل های بزرگ مکانیزه جمع آوری زباله وجود ندارد و شهروندان زباله های خود را جلو خانه یا روی زمین بر سر چهارراه ها می گذارند و عموما توسط سگ ها، گربه ها یا زباله گردها پاره و در سطح زمین پخش می شوند. استقرار سطل های زباله در برخی نقاط شهر کرمان به صورت محدود شروع شده اما معلوم نیست چرا ادامه پیدا نکرده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:


آنچه در این زمینه اهمیت دارد مهم شمردن موضوع توسط مدیران متولی، ایجاد زمینه جمع آوری سگ های ولگرد و نیز تکمیل فرآیندهای مربوط به پس از جمع آوری است که همکاری دستگاه هایی مثل وزارت بهداشت یا دامپزشکی را نیز به دنبال باید داشته باشد.
آنطور که شهرداری کرمان اعلام کرده اجرای این مهم از ابتدا تا انتها دارای خلاءهایی است زیرا فرآیند جمع آوری سگ ها نیز که به پیمانکار واگذار شده بخوبی پیش نمی رود و کارهای بعد از جمع آوری نیز نیازمند همت بیشتر سایر نهادهای اجرایی است؛ لذا انتظار می رود باتوجه به خطرات ادامه حضور سگ های ولگرد در شهر کرمان، مدیران عالی استان هم از این موضوع حمایت کنند و در عمل، موضوع برای اجرا به سرانجام خوبی برسد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا