هزینه‌های چندهزار میلیاردی تصادف‌ها برای کشور که به چشم نمی‌آید

هزینه‌های چندهزار میلیاردی تصادف‌ها برای کشور که به چشم نمی‌آید

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ضمن تشریح اعتبار موردنیاز برای سامان دادن به جاده های روستایی بر ضرورت فرهنگ‌سازی همگانی تاکید و بیان کرد که همه باید برای سوانح و هزینه های بسیار زیاد آن پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار ، خداداد مقبلی روز چهارشنبه در مراسم قدردانی از دست اندرکاران حوزه راهداری و حمل و نقل استان کرمان تصریح کرد: براساس تحقیقات سال ۹۴ پلیس، هر فوتی در جاده ها نزدیک ۲ میلیارد تومان هزینه برای مردم و دولت(درهمان سال) داشت که اینک این آمار به بین پنج تا هفت میلیارد تومان هزینه رسیده است.

وی با بیان اینکه این هزینه ها شامل همه هزینه هایی است که در بخش های تجهیزات اورژانس و سایر ارکان بهداشت، بیمه و … صورت می گیرداظهارداشت: هر مجروح اکنون ۲ میلیارد تومان هزینه برای کشور برجای می گذارد که اگر تعداد مجروحان حوادث رانندگی را ضرب در تعداد مجروحان کنیم به اعداد بسیار بزرگ می رسیم و به معنی فقیر کردن جامعه است.

مقبلی یادآور شد: سالانه ۳۰۰ هزار نفر مجروح و معلول در حوادث رانندگی کشور داریم که اگر ضرب در ۲ میلیارد تومان بشود قابل تامل خواهد بود.

شیب صعودی حوادث رانندگی کشور

این مقام مسئول گفت: گلایه مندی‌های تامین ایمنی راه ها بجاست؛ امروز در کشور بحران تصادفات وجود دارد که بسیاری از مردم و کاربران ما از آمار تلفات و تصادفات جاده ای مطلع نیستند.

وی ادامه داد: در مقطع ۱۰ سال پیش، کاهش تصادفات را داشتیم اما از چند سال قبل آمار تلفات و تصادفات جاده ای کشور افزایش یافته و تحلیل کردیم که بخشی از آن به بحث های فرهنگی و اعتباری برمی‌گردد.

ضرورت فرهنگ سازی

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در کنار اقدامات فیزیکی سازمان راهداری در حوزه ایمنی راه ها، بخشی از فعالیت ها نیز به اقدامات فرهنگی برمی گردد.

وی عنوان کرد: خطرها و قوانین را به مردم آموزش دهیم، هزینه ها را گوشزد کنیم و همه ما در بحث فرهنگی می توانیم تاثیرگذار باشیم؛ اقدامات فیزیکی بخشی از فعالیت های ماست و مابقی به فرهنگ سازی و خطای انسانی برمی‌گردد.

هزینه‌های چندهزار میلیاردی تصادف‌ها برای کشور که به چشم نمی‌آید

نیاز ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی راه ها

وی با بیان اینکه ایجاد راه مناسب و تکمیل شبکه راه‌های روستایی کشور به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد افزود: ۱۴ درصد روستاهای کشور بدون راه آسفالت مناسب باقی مانده اند که این آمار ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار روستا را با ۲۷ هزار کیلومتر راه، شامل می شود.

مقبلی اظهارداشت: تاکنون مسیر ارتباطی ۸۶ درصد از ۴۰ هزار روستای بالای سکنه با همت دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ساخته شده و اکنون روستاها از آنها استفاده می‌کنند.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: کشور دارای ۲۲۰ هزار کیلومتر راه مواصلاتی از جمله آزادراه‌ها، بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی است و ما بزگترین شبکه راه ها را در حوزه روستایی با ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم.

مقبلی افزود: هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته برای راه های فرعی و روستایی کشور داشتیم که در سال های ۹۷ تا ۹۸ اطلاعات جامع و کاملی به عنوان اطلس راه های روستایی جمع آوری کردیم.

وی تصریح کرد: ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و ساخت راه مناسب و آسفالت در این مناطق براساس برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تکلیف دولت است.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند لذا نیازمند روکش و ایمن سازی هستند؛ ۱۷ هزار کیلومتر از آن نیز نیاز به تبدیل به راه اصلی و تغییر مشخصات راه دارند.

وی اظهارداشت: ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که ۴۰ هزار کیلومتر آن نیاز به روکش آسفالت دارد و ۱۵ هزار کیلومتر نیز نیازمند به بازسازی است.

افزایش سهم جاده در تصادفات

این مسئول افزود: ترافیک راههای روستایی افزایش یافته اما عرض این راهها تغییر نکرده و اقدامی برای روکش آسفالت در این محورها نکرده ایم.

مقبلی گفت: ۱۲ درصد از تصادفات در سال های گذشته ناشی از جاده ها و ایمنی بود که این آمار اکنون به ۱۵ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راههای فرعی و روستایی داشتیم و هفت استان از این راهها با ضریب برخورداری در ردیف استان های محروم قرار گرفتند که ضریب برخورداری استان کرمان ۷۰ درصد بود اما باوجود اقدامات انجام شده، امروز ضریب برخورداری از راههای روستایی کرمان به ۷۲ درصد رسیده در حالی که متوسط کشور ۸۲ درصد است.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: باید کمک بیشتری به حوزه ساخت راههای روستایی کرمان به عنوان استانی محروم می‌شد و این آمار در جنوب کرمان ۶۵ درصد است که نشان می دهد قدری عقب افتادگی در جنوب بیشتر است.

وی یادآور شد: لذا ۶۶۰ میلیارد تومان از پنج هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس به استان کرمان به عنوان دومین استان محروم از نظر راههای روستایی تخصیص یافت که این اعتبار با هزینه قیر به ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد و سیستان و بلوچستان با ضریب ۵۴ درصدی برخورداری از راههای روستایی، میزان ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد.

مقبلی افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبارات روکش آسفالت روستایی به استان کرمان داده که ۱۷۴ کیلومتر از راههای این استان روکش آسفالت شد و توزیع اعتبارات نیز باتوجه به محرومیت زدایی انجام می گیرد.

وی افزود: استان کرمان به واسطه معادن و ترانزیت کالا در مسیر ۶ شبکه ارتباطی مهم کشور قرار گرفته و این استان جایگاهی فراملی در صادرات و ارزآوری کشور دارد.

فعال شدن سامانه اعلام بار مجازی در کرمان

به گزارش مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این آیین با اشاره به طراحی سامانه جامع اعلام بار استان کرمان گفت: این سامانه بزودی به مرحله بهره برداری می رسد و از این طریق، اعلام بار به صورت الکترونیکی انجام می شود.

احسان عراقی زاده با اشاره به اجرای طرح جامع سیستم واحد اعلام بار مجازی در شهرستان ها گفت: سیستم اعلام بار، نوبت دهی و صدور بارنامه را در یک نرم افزار جمع کردیم و تمامی شرکت ها در این نرم افزار، واحد شدند و این سامانه بسیاری از مشکلات را رفع می کند.

تلفات سالانه حدود هزار نفر در جاده های کرمان

سرهنگ علی رضایی رییس پلیس راه استان کرمان نیز گفت: سال گذشته ۸۸۳ نفر در محورهای ارتباطی استان کرمان جان خود را از دست دادند و چهار هزار تصادف جرحی با بیش از پنج هزار نفر معلول و مجروح داشتیم.

وی تصریح کرد: امسال نیز سه هزار مجروح و معلول داشتیم و بیش از ۶۰۰ نفر در محورهای ارتباطی استان کرمان جان خود را از دست دادند که نیمی از این آمار در راههای فرعی استان اتفاق افتاد؛ باوجود نواقص و میزان بودجه ها کمتر سری به راههای فرعی و روستایی می زنیم.

سرهنگ رضایی ادامه داد: از ۲۹ هزار کشته در محورهای ارتباطی استان کرمان طی یک دهه، در مقطعی به ۱۶ هزار نفر تلفات رسیدیم.

به گزارش همچنین در این آیین از مسئولان، پیشکسوتان و فعالان حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان قدردانی شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا