سالمندان، جوانان توانمند دیروزی که فراموش شده اند؛

 سالمندان قشر مظلوم و آسیب‌پذیری از جوامع هستند که اگر بیشتر از کودکان نیازمند توجه و مراقبت نباشند کمتر هم نیستند، جوانان توانمند گذشته‌ای که بیشتر آنها به ویژه در شرایط کنونی جامعه ما به فراموشی سپرده شده‌اند و نیاز است تا در کنار توجه به سلامتی آنها از تجارب گرانبهای آنان نیز بهره‌مند شد.

یک اکتبر، نهم مهر ماه «روز جهانی سالمندان» و از ششم تا دوازدهم مهرماه نیز به عنوان هفته سالمند در ایران نامگذاری شده است، سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ سالگی تا ۶۵ سالگی شروع می‌شود.

سالمندان از افرادی وابسته به جمعیتی فعال از هر نظر، اجتناب ناپذیر است.حفظ تندرستی و سلامت سالمندان، امری امکان پذیر بوده و نباید بیماری و ناتوانی را جزو جدایی ناپذیر سالمندی دانست؛ در این راستا مراقبت دوره های سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم می تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی توأم با سلامت، به سالمندی سالم و فعال منجر شود. قشر سالمندان از اعضای مهم جامعه بوده که اجتماع را از حضور خود متاثر کرده و با انتقال تجربیات و تخصص خود مسیر را برای نسل جوان روشن می‌کنند.افراد سالمند در بسیاری جوامع به دلیل شرایط ویژه جسمی و روحی در معرض انواع آسیب و آزارهای اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرند از اینرو ایجاد شرایط امن روانی، اقتصادی و حمایت های درمانی و بهداشتی برای دوره سالمندی همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های برنامه ریزان و سیاست گذاران نظام سلامت به ویژه در کشورهای توسعه یافته است.برخلاف برخی نگرش‌ها که جامعه سالمندی را با ناتوانی و ویژگی‌های منفی توصیف می‌کنند، سالمندان می‌توانند در جامعه نقش فعال و پرباری داشته و دارای زندگی مناسب و سالمی شوند که در صورت‌ دادن فرصت لازم از سوی افراد جامعه می توان از تجارب گرانبهای آنها بخوبی بهره گرفت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا