در اختتامیه رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان بیان شد:

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی رویداد‌های هنری شهرداری کرمان

آیین اختتامیه نخستین رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی کرمان، با معرفی برگزیده‌ها، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، در این آیین، ضمن ابراز خرسندی برای برگزاری و میزبانی این رویداد گفت: در شهرداری‌ها به لحاظ کارکردی و وظیفه ذاتی، به این نوع اقدامات کمتر توجه می‌شود؛ درحالی‌که حرف امروز اجتماع و رویکرد مدرن در شهرسازی، بسترسازی‌ مناسب برای برگزاری رویدادهاست که نتایج آن اثربخش‌تر از رویه‌های سنتی و کلاسیک است.

وحید خطیبی، با بیان اینکه بین ظرفیت هنری شهر کرمان و آنچه به‌عنوان سیمای بصری دیده می‌شود، تناسبی وجود ندارد و علی‌رغم ظرفیتی که در شهر کرمان است، برون‌داد این ارزش را در شهرهای دیگر می بینیم، افزود: در کرمان هنرمندانی داریم که در حوزه زیباسازی شهرهای دیگر نقش‌آفرینی می‌کنند، اما کارنامه قابل‌قبولی در کرمان ندارند و یا هنوز کاری در این حوزه انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: این آسیب است و شهرداری‌ها وظیفه دارند به این آسیب توجه کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، با اشاره به‌‎اینکه حوزه زیبا‌سازی به‌صورت نسبی محدود به برون‌سپاری شده و این موضوع موجب شده به ظرفیت بومی کمتر توجه شود، تفاوت این رویداد با بقیه رویدادها را مبتنی بر فرد‌گرا‌بودن و داشتن نقش تعاملی در آن دانست.

خطیبی، با بیان اینکه ظهور این تعاملات در این رویداد پُررنگ بود و در این راستا اتفاقی خاطره‌انگیز در شهرداری رخ داد، گفت: پیش از این، نیاز بود طبقه منفی یک شهرداری کرمان از فضای اداری خارج شود و در دسترس عموم قرار گیرد؛ بنابراین، رویدادهای مختلفی را در سال 1401 در این بخش از شهرداری برگزار کردیم که بهترین آن، رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی شهر کرمان بود.

وی، به فعالیت اخیر مرکز نوآوری و خلاقیت شهرداری و دستاوردهای خوب آن اشاره و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی رویداد‌های هنری در شهرداری، فصل جدیدی از تعاملات هنری را در عرصه پژوهش در کرمان رقم می‌زند و اگر کمترین دستاورد رویداد هم‎آفرینی هنر عمومی شهر کرمان، این باشد که در این حوزه دبیرخانه دائمی داشته باشیم، تا حدودی به هدف خود رسیده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، بر اهمیت استمرار ایده‌آفرینی تأکید کرد و گفت: باید در سال آینده در مقیاس بزرگتر همایش و رویدادی را با این عنوان برگزار کنیم.

خطیبی افزود: شهرداری برای به ثمر رسیدن ایده‌ها و اجرای آن‌ها، در کنار ایده‌پردازان خواهد بود.

مدیر هنری رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی شهر کرمان نیز، با بیان اینکه نام ۸۶ نفر چهره جدید هنری در شناسنامه هنری رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی شهر کرمان، جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی، ثبت و ضبط شده است، خطاب به شرکت‌کنندگان این رویداد گفت: شما به‌عنوان چهره‌های جدید در کنار شهرداری خواهید ماند.

محمد زنگی‌آبادی، از ۸۶ نفر چهره هنری حاضر در این رویداد، به تشکیل ۱۶ تیم خبر داد و افزود: تیم‌ها در این سه روز با هم هماهنگ شدند و ۲۰ ایده را مطرح کردند که از این تعداد، ۱۵ ایده در مراسم اختتامیه داوری خواهد شد.

وی، داوری آثار را مبتنی بر توجه به شرایط شهرداری و اجرا در سطح شهر دانست و یادآور شد: ایده‌ها در رتبه اول تا سوم براساس توجه به هزینه، قابل تکثیر‌بودن و سریع اجرا‌شدن، داوری می‌شوند.

زنگی‌آبادی ادامه داد: شهرداری کرمان به‌عنوان پایلوت، اولین مرکز آفرینش هنرهای شهری شهرداری‌ها را در مجمع کلان‌شهرها ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه در این مرکز با پشتیبانی شهرداری قصد داریم از ظرفیت هنرمندان استفاده و ایده‌ها را جرا کنیم، گفت: اجرای این ایده‌ها در شهر دیده خواهد شد.

مدیر هنری رویداد هم‌آفرینی هنر عمومی شهر کرمان، از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی رویداد‌های هنری شهرداری کرمان، توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این دبیرخانه، ارتباط هنرمندان با شهرداری بیشتر خواهد شد.

زنگی‌آبادی، با اشاره اینکه انتخاب سه طرح برگزیده، دلیلی بر خوب‌نبودن دیگر ایده‌ها نیست، گفت: داوری بر این اساس است که طبق شرایط حاضر، بتوانیم سه طرح را برای نوروز ۱۴۰۲ آماده کنیم.

مشاور راهبردی در امور سیاست‌گذاری شهری شهردار و دبیر کارگروه شهر خلاق شهرداری کرمان هم در این آیین، با بیان اینکه از زمان همکاری با شهرداری کرمان به‌دنبال فراهم‌آوردن زمینه‌ای برای چندصدایی در شهرداری بودم، گفت: چندصدایی مقوله‌ای در سیاست‌گذاری شهری است.

مسعود درودی، هنر مدیریت شهری را مبتنی بر منعکس‌کردن صداهای مختلف شهروندان، در سیاست‌ها و تصمیم‌ها دانست و بیان کرد: در مدیریت شهری و کارگروه شهر خلاق شهر کرمان، تلاش می‌کنیم سلایق و صداهای بیشتری را در مدیریت شهری منعکس کنیم.

وی با اشاره به اینکه این رویداد با همین هدف برنامه‌ریزی شد، از شهردار و معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار و دیگر دست‌اندرکاران اجرای برنامه، تشکر کرد و از شهروندان خواست برای اجراکردن مقوله چند‌صدایی در محیط‌های عمومی شهر و رقم‌زدن دوره متفاوت مدیریت شهری، شهرداری را یاری کنند.

مدیر استودیو نوآوری شهری شتاب‎دهنده و مرکز مشاوره مأموت هم، با تأکید بر اینکه ساختارشکنی در ادارات را باید جهت‌دهی کرد، پیشنهاد داد تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد حفظ شوند.

نوید فلاحت، همه تیم‌های شرکت‌کننده در خلاقیت و هنر شهری را مهم دانست و افزود: برنده‌بودن مهم نیست؛ بلکه تدوام کار ارجحیت دارد.

وی تأکید کرد: موفقیت تیم اول و دوم‌، مستلزم کار مداوم است؛ چرا‌که خلاقیت و کار باکیفیت، موضوعی تمام‌شدنی نیست.

فلاحت، با بیان اینکه بین تکنیک و مهارت دو تفاوت عمده وجود دارد، افزود: کسانی که مهارت دارند، می‌توانند تکنیک را بهتر اجرا کنند؛ بنابراین، نیاز است تکنیک و دانش به مهارت تبدیل شود.

وی شاخص‌های داروی ایده‌ها و آثار ارایه‌شده را مبتنی بر کاربردپذیربودن برای شهر دانست و گفت: در نظر‌گرفتن مناسبت‌های شهر و مردم و نوآورانه‌بودن نیز ازجمله شاخص‌های داروی آثار نیز تلقی می‌شود.

فلاحت، ظرفیت تیم‌ها را مهم‌تر از ایده دانست و گفت: تیم خوب می‌تواند روی هر ایده‌ای کار کند؛ بنابراین، تیم‌سازی، ارزش‌آفرینی و مدل کسب‌و‌کار نیز شاخصی برای انتخاب ایده برتر است.

پیروز ارجمند، از هنرمندان نامی و موسیقیدان کرمانی نیز، توسعه شهری را بر مبنای دو مدل شهری رویدادها و پروژه‌ها دانست و با اشاره به اینکه بسیاری از شهرها با رویدادها شناخته می‌شوند و بسیاری از آثار هنری، فرهنگ، سبک زندگی و زیست‌بوم شهرها را معرفی می‌کنند، گفت: ازجمله این آثار هنری می‌توان به «قصه‌های مجید» اشاره کرد.

وی رویداد را در برندیگ شهری مؤثر دانست و ادامه داد: شهر کرمان موزائیک هنری دارد؛ درحالی‌که شهرهای دیگر مکتب هنری دارند و این در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار شاخص است.

ارجمند، با بیان اینکه این دبیرخانه می‌تواند در طول سال رویدادهای خود را تقسیم کند و کارگاه‌هایی نیز داشته باشد، گفت: دبیرخانه دائمی رویدادهای هنری شهرداری، دبیرخانه زنده‌ای خواهد بود و کارهای زیادی پیش‎رو دارد.

وی بر لزوم منصوب‌کردن یک مسئول دبیرخانه با چهره شناخته‌شده نزد هنرمندان تأکید کرد و افزود: این چهره می‌تواند در جذب مشارکت هنرمندان و مردم تأثیرگذار باشد.

ارجمند، مشارکت و شیوه برگزاری نوین و خلاق در برگزاری رویدادهای هنری را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: نوع رفتار خلاقانه و چگونگی بروز آن نیز مهم است و رویدادهای هنری می‌تواند راهی برای بروز آن باشد.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان در معماری صاحب مکتب است، و در حوزه موسیقی نیز حرف برای گفتن دارد، گفت: نیاز است شهرداری به این موضوعات توجه کرده و دبیرخانه‌ای زنده ایجاد کند.

ارجمند، با بیان اینکه شهرداری نهادی عمومی است و در تمام دنیا متولی شهر و فرهنگ شهر است، افزود: شهرداری نهادی زنده برای فعالیت‌های هنری است؛ بنابراین، این رویداد را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم رویداد بعدی قوی‌تر و بهتر برگزار شود.

لازم به ذکر است؛ «رویداد هم‌آفرینی هنرعمومی شهر کرمان؛ از ایده تا اجرا» با حضور 176 نفر شرکت‌کننده و با هدف جمع‌آوری ایده‌های هنرمندان، متخصصان و افراد فعال در حوزه زیباسازی شهر کرمان، به مدت سه روز از پنجم تا هفتم بهمن‌ماه در شهرداری کرمان برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این رویداد، آثار و ایده‎های ارائه‌شده مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و سه ایده برتر در حوزه شهری معرفی شد.

براساس این گزارش، «راسته مشاهیر»، به‌عنوان تیم اول، «گذر همای و همایون»، به‌عنوان تیم دوم و «المان مبلمان نوآوری»، به‌عنوان تیم سوم معرفی شدند.

همچنین از تیم‌های «اکوکمپ»، «ظروف نامیرا» و «شنبه‌های پِچَل»، تقدیر شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا