جای خالی تابلوهای مشخصات فنی ساختمان در کرمان

جای خالی تابلوهای مشخصات فنی ساختمان در کرمان

نصب نکردن تابلو مشخصات فنی ساختمان در حالی در بیشتر پروژه‌های شهر کرمان به چشم می‌خورد که این تابلو طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان نقش مهمی برای نظارت بر فرآیند ساخت و ساز و جلوگیری از ساخت ساختمان‌های ناایمن دارد.

به گزارش خبرنگار وضع موجود شهر کرمان در شرایطی است که براساس قانون شهرداری باید جلو ساخت و ساز ساختمان های فاقد این تابلو را بگیرد.

با توجه به افزایش جمعیت و مشکلات کمبود زمین، ساخت ساختمان‌ها منطبق با استاندارد و مقررات از اهمیت بسیاری برخوردار است و ساختمان‌ها باید توسط مهندسان به گونه ای طراحی و اجرا شوند تا از ایمنی کافی نیز بهره‌مند باشند و مشکلاتی مانند متروپل آبادان حادث نشود.

یکی از مهمترین مواردی که در ساخت ساختمان‌ها باید به آن پرداخت، مشخصات پروژه ساختمانی است؛ این مشخصات پروژه به عنوان یک شناسنامه برای ساختمان است که معمولا در هنگام ساخت و قبل از تکمیل شدن سازه در کنار زمین نصب می‌شود و از آنجا که اهمیت های مختلفی بویژه در تشدید نظارت ها و کاهش تخلفات دارد، نصب آنها اجباری شده است.

این تابلو زردرنگ طبق بند ۲ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان قبل از شروع عملیات اجرایی هر پروژه در کنار معبر عمومی به صورتی که از فاصله مناسب برای عموم قابل دیدن باشد قرار می‌گیرد و تا پایان کار هم در همان محل باقی می‌ماند.

نام مالک، عنوان پروژه، شماره پروانه ساختمانی، متراژ زیربنا، تعداد طبقات، نام مهندسان ناظر، تاریخ شروع و اتمام پروژه از عمومی‌ترین اطلاعاتی است که بر روی این تابلوها نوشته می‌شود؛ البته در بعضی از تابلوها اطلاعات تخصصی‌تر مثل کیفیت ساخت اولیه، نوع سازه و سیستم بار جانبی هم وجود دارد.

ساخت بنای فاقد پروانه و اضافه بنا در منطقه مسکونی و تجاری، احداث پارکینگ خلاف، تجاوز به معابر شهر و رعایت نکردن اصول فنی، تخلف مهندس ناظر، احداث ساختمان مغایر با کاربری، تخلف تراکم ساختمانی، نداشتن استحکام و احداث بنا خلاف ضابطه به صورت پیشروی طولی از مهمترین تخلفات در حوزه ساخت‌وساز هاست که وجود تابلو مشخصات فنی می‌تواند در وهله نخست زمینه را برای نظارت‌های شهرداری و سایرین حتی شهروندان عادی مهیا و از این گونه تخلفات جلوگیری کند.

با وجود تاکید قانون بر ضروری بودن تابلو مشخصات فنی در کنار ساختمان‌ها در حال ساخت، پروژه‌های زیادی را در شهر کرمان می‌بینیم که این تابلو را ندارند یا اگر هم دارند در جایی مناسب قرار نگرفته اند و بعد از مدتی هم به طور کلی از کنار ساختمان برداشته می‌شوند.

پاسخ مسئولان شهری در این زمینه البته قانع کننده نیست زیرا از طرفی می گویند برخورد لازم صورت می گیرد، از طرفی می گویند فرهنگ استفاده از آن هنوز جانیفتاده و همچنان البته وجود تخلفات مربوط به نصب نشدن تابلوها را در برخی نقاط شهر تایید می کنند.

مسئولان شهری اعتقاد دارند نبودن تابلو مشخصات فنی در کنار ساختمان‌های در حال ساخت بخشی به فرهنگ استفاده از این تابلوها برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به شانه خالی کردن مجریان پروژه‌ها از نظارت‌هاست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا