وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

وزوز آفت مگس مدیترانه ای در کنار حمله ملخ‌های صحرایی، سوسک سرخرطومی خرما، پسیل پسته و زنجره، باغ های استان کرمان را به عنوان قطب کشاورزی مورد تهدید جدی قرار داده است.

استان کرمان با ۲۴ درصد باغات کشور و تولید سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول در بخش کشاورزی، به جولانگاه مگس مدیترانه ای تبدیل شده است.

هر چند ردیابی و اقدامات کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی کرمان با همراهی و همکاری کشاورزان تا حدود زیادی از پیشروی مگس مدیترانه ای در این استان جلوگیری کرده اما این آفت به باغ های کرمان رسوخ یافته و وزوز مرگبار آن گوش کشاورزان و باغداران را می آزارد و به تهدیدی جدید و جدی برای بخش کشاورزی کرمان تبدیل شده است.

خشکسالی مستمر، تغییر اقلیم، بحران آب، آفات متعدد و حالا مگس مدیترانه ای دست به دست هم داده تا کشاورزی را در دیار کویری کرمان به مهلکه بیندازد که این مهم نیازمند تدابیر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی برای حفظ حیات در این آب و خاک است.

خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی پسته کاران کرمان در نتیجه سرمازدگی و دیگر عوامل، ورود سوسک سرخرطومی حنایی خرما به نخیلات، حمله گاه و بیگاه ملخ های صحرایی به مزارع و باغ ها، وجود آفات نسبتا دائمی چون پسیل و خشکیدگی خوشه های خرما در کنار حوادث و بلایای طبیعی چون سیل، افت و افزایش دما در قالب گرمازدگی و سرمازدگی؛ کشاورزان دیار کویری و کم آب و بحران زده کرمان را دچار سرخوردگی کرده است.

اکنون مگس میوه مدیترانه ای به عنوان یکی از خطرناک ترین آفات کشاورزی که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه می شود و می تواند تا ۱۰۰ درصد محصول یک باغ را بین ببرد راه برای کشاورزان این خطه بیش از همیشه پر نشیب و فراز کرده است.

این مسئول ضمن تاکید بر اهمیت جمع آوری میوه های آلوده و دفن آنها توسط کشاورزان، انجام شخم سطحی و زیر و رو کردن خاک کنار درختان و اجرای طرح یخاب زمستانه را از روش های موثر در کنترل این آفات ذکر کرد.

اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور در شمال کرمان از برگزاری مانور سراسری جمع آوری میوه های آلوده به مگس میوه مدیترانه ای و کرم گلوگاه انار” طی روزهای اخیر همزمان با پدافند غیرعامل خبر می دهد و می گوید آموزش های لازم به کشاورزان ارائه می شود.

علی خواجویی می گوید، این مانور با هدف تاکید بر اهمیت موضوع جمع آوری و دفن میوه های آلوده در کنترل آفات مذکور در روستای شریف آباد بخش مرکزی و روستای هجدک بخش کوهساران برگزار شده است.

مگس مدیترانه ای تهدیدی برای امنیت غذایی استان کرمان 

وی در این مانور عنوان کرد: آفت مگس میوه مدیترانه ای در سالیان اخیر به یکی از آفات مهم اکثر محصولات باغی شهرستان تبدیل شده که همه ساله خسارت بیش از ۵۰ درصدی  به محصولات باغی وارد کرده و تهدید جدی برای امنیت غذایی این استان است.

این مسئول ضمن تاکید بر اهمیت جمع آوری میوه های آلوده و دفن آنها توسط کشاورزان، انجام شخم سطحی و زیر و رو کردن خاک کنار درختان و اجرای طرح یخاب زمستانه را از روش های موثر در کنترل این آفات ذکر کرد.

وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

یخاب زمستانه از روش های موثر در کنترل مگس مدیترانه ای 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ردیابی آفت مگس مدیترانه ای در باغ های استان کرمان از طریق نصب تله های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه ای (سراتراپ) و تله های زرد چسبنده و مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ و تعداد درختان موجود در تمامی شهرستان این استان در حال انجام است.

محمد خیراندیش افزود: به منظور آگاهی کشاورزان، اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت آموزش های گروهی و انفرادی، ارسال پیام کوتاه، بروشور، نصب بنر، فضای مجازی و غیره اقداماتی انجام و از کشاورزان خواسته شده به منظور کنترل آفت اقدام به برداشت بموقع میوه ها یا برداشت زود هنگام و نیز جمع آوری و انهدام میوه های آلوده کنند.

وی آفت مگس مدیترانه ای را خطرناک عنوان می کند و می گوید: این آفت قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: مگس مدیترانه ای به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو (نوزاد کرمی‌شکل) حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

وی تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

یک جفت نر و ماده مگس مدیترانه ای قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند

خیراندیش به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای می توانند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرند.

وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

وی تاکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش داده لذا در طول فصل رسیدن میوه های مختلف از جمله مرکبات، خرما و غیره می تواند به تمام محصولات استان کرمان خسارت وارد کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این آفات از سال ۹۶ از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان کرمان و سال های قبل در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهد شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راهنمایی های کارشناسان گیاه پزشکی و کشاورزی در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه ای تلاش کنند.

مگس مدیترانه ای توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد انواع محصولات را دارد

خیراندیش ادامه داد: در صورت کنترل نشدن مگس مدیترانه ای این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد انواع محصولات را دارد.

وی با بیان اینکه زمان رسیدن میوه های مختلف در استان کرمان از اردیبهشت تا دی و اواخر بهمن ماه است گفت: تمام میوه های موجود در استان می توانند میزبان این آفت باشند لذا نیاز است کشاورزان با نظر کارزشناسان گیاه پزشکی نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

وی از کشاورزان خواست، میوه های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند، میوه های آلوده را برداشت و نسبت به امحای آنها از طریق سوزاندن یا دفن در عمق خاک اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به کشاورزان توصیه کرد: میوه های مناطق آلوده را قبل از تغییر رنگ و رسیده شدن کامل از درخت جدا کنند.

وی توصیه کرد: شفیره آفت در عمق چند سانتی متری عمق خاک به سر می برد لذا توصیه می شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و در هنگام خواب زمستانه اجرا کنند تا شفیره آفت در عمق خاک از بین برود.

خیراندیش گفت: کشاورزان در فصل بهار نیز از کارت های زرد برای ردیابی آفت مگس مدیترانه ای در باغات استفاده کنند و بعد از مشاهده با استفاده از تله های فرمونی نسبت به مبارزه با آفت اقدام کنند.

سطح آلودگی باغات استان کرمان غیر از جنوب استان به مگس مدیترانه ای حدود ۱۱ هزار هکتار است 

وی سطح آلودگی باغات استان کرمان غیر از جنوب استان را به مگس مدیترانه ای حدود ۱۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به برداشت میوه ها و آلودگی استان های همجوار و احتمال وارد شدن میوه ها احتمال آلوده شدن باغ های تمام این استان وجود دارد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با شبکه مراقبت جهاد کشاورزی همکاری و باغ های خود را به صورت ویژه پایش کنند.

وی از کشاورزان و بهره برداران خواست چنانچه میوه های سیاه ریشه آنها در زمان برداشت دارای ریزش شدید و در هنگام استفاده داخل میوه لهیدگی و کرم های زیادی مشاهده کردند فوراً به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و گزارش کنند.

وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفات مخرب دنیاست. این آفت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط جهان گسترش پیدا کرده نسبت به سایر مگس های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می کند.

مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج به سایر کشورها انتشار یافته است.

مگس میوه مدیترانه ای یکی از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا است که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه می شود و می تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را بین ببرد. انتقال آفت از طریق میوه، خاک و جابجایی حشره کامل امکان پذیر است.

وزوز مرگبار مگس مدیترانه‌ای بیخ گوش باغداران کرمان

مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان که مسئولیت نظارت بر مناطق شمالی این استان را برعهده دارند می گویند آفت مگس مدیترانه ای در سال جاری به بیشتر شهرستان های استان کرمان حمله کرده و بیشتر میوه های با بافت نرم مانند انار، هلو، انجیر و مرکبات را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شهرستان های کرمان و ارزوئیه بیش از سایر مناطق استان درگیر این آفت شده اند.

این درحالی است که بنا بر گزارش ها جنوب استان کرمان نیز درگیر این آفت شده و افزون بر ۲ هزار هکتار نیز درگیر طرح مبارزه است.

باغداران در صورت مشاهده میوه های لهیده یا آفت مگس، با استفاده از یخاب زمستانه، شخم زدن و همچنین خارج کردن و از بین بردن میوه های آلوده از باغ به پیشگیری از تببدیل نوزاد آفت به حشره بالغ و آسیب رساندن به میوه ها در سال آینده کمک کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
دیوار شهر

دیوار شهر

به نام خالق مهربان و دوست‌داشتنی با سلام و درود فراوان حضور شما کاربر گرانمایه: باتوجه به سه دهه فعالیت در زمینه‌ی گردآوری بانک های اطلاعاتی تحت عنوان کتاب سبز که حاوی نام، آدرس و شماره تلفن مشاغل مورد نیاز جامعه بود ، اینک سامانه بزرگ «daftar118.ir» با طراحی و پیاده سازی پیشرفته ترین برنامه‌ ی روز IT و بهره‌گیری از متخصصین فرهیخته، جامع ترین بانک اطلاعات مشاغل را تهیه و هم‌اکنون در اختیار شما کاربر گرامی قرار داده است. در این سامانه کلیه اطلاعات مورد نیاز شما مربوط به هر شغل مهیا گردیده است، به نحوی که شما قادر خواهید بود کوتاه ترین دقایق ممکن به شغل مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. امید است این خدمت کوچک نزد شما بزرگواران مورد قبول واقع گردد. دفتر ارتباطات مردمی نشریه و پایگاه خبری « دیوار شهر».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا